Utusan Borneo (Sarawak)

Solskjaer pengurus sementara United

-

Ole Gunnar Solskjaer diumumkan sebagai pengurus sementara Manchester United sehingga akhir musim ini berikutan dengan pemecatan Jose Mourinho. Solskjaer akan mengambil alih skuad senior b e r k u a t - kuasa serta- merta dan akan terus berada mengendali skuad ketika kelab mencari jurulatih sepenuh masa. “Manchester United di hati saya dan ia sangat hebat untuk kembali dengan jawatan ini. Saya tidak sabar untuk bekerja dengan skuad yang sangat berbakat yang dimiliki kelab, kaki- tangan dan semua orang di kelab,” kata bekas penyerang United yang berasal dari Norway itu.

Pengumuman itu tidak mengejutka­n selepas pengumuman secara tidak sengaja menerusi laman sesawang rasmi United sebelum ia dipadamkan Selasasa lepas.

Solskjaer,r, ketika ini merupakan kan j u r u l a t i h

Molde di

N o r w a y , dilaporkan m e n j a d i calon utama untuk j a w a t a n jurulatih seementara unntuk baki musim sim ini.

Solskjaer akandisert­aiakandise­rtai Mike Phelan, yang kembali sebagai penolong pengurus selepas pernah bekerja dengan Sir Alex Ferguson selama lima musim sebelum meninggalk­an kelab pada 2013.

Michael Carrick dan Kieran McKenna, kedua-duanya sebahagian dari kakitangan ke- jurulatiha­n Mourinho, akan dikekalkan di kelab untuk bekerja di bawah Solskjaer, yang memenangi enam trofi Liga Perdana Inggeris dan dua Piala FA Inggeris selain Liga Juara-Juara pada 1999 di United.

“Ole adalah legenda kelab dengan pengalaman­penga luas, dalam papadang dan jugjuga sebagai jujurulati­h,” kata Naib PPengerusi EEksekutif U n i t e d , Ed Woodward. “Sejarah bebeliau di Manchchest­er Uniteded bermakna beliau hidup dan bernafas bubudaya di sini dan semua orang di kelab berasa gembira untuk melihat beliau dan Mike Phelan kembali ke kelab.

“Kami yakin mereka akan menyatukan pemain dan penyokong ketika kita mengharung­i separuh kedua musim.”

Solskjaer menjaringk­an 128 gol dalam 367 penampilan bersama United sepanjang 10 musim ketika di bawah pengurus legenda, Alex Ferguson, yang membeli beliau dari Molde pada 1996.

Selepas bersara, bekas pemain antarabang­sa Norway itu dilantik sebagai pengurus skuad remaja United sebelum menyertai Molde sebagai jurulatih pad 2010.

Solskjaer mempunyai tempoh sukar di Cardiff pada 2014, menang hanya sembilan dari 30 perlawanan ketika kelab disingkirk­an dari Liga Perdana sebelum dipecat dan kembali ke Molde pada 2015.

Musim Molde sudah berakhir bulan lepas dan musim baharu hanya bermula pad 31 Mac tahun hadapan dengan Solskjaer dijangka tidak menolak peluang untuk membimbing kelab berprestij itu.

Ironinya, jika dilantik sebagai pengurus sementara dalam masa terdekat, perlawanan pertama beliau bersama United ialah menentang Cardiff Sabtu ini. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia