Utusan Borneo (Sarawak)

‘Sihat, Cantik dan Menawan’ bersama selebriti popular di TV1

-

PRIHATIN dengan masalah kesihatan yang sering dikaitkan dengan golongan wanita, Radio Televisyen Malaysia (RTM) memberi panduan dan informasi mengenai senaman dan gaya pemakanan yang sihat untuk mengatasi masalah tersebut menerusi program terbaharu bertajuk ‘Sihat, Cantik dan Menawan’.

Program 13 episod ini menampilka­n hos Jeed Zulkefli, disiarkan mulai 24 Disember ini, setiap Isnin hingga Selasa, jam 11.05 pagi di TV1. Setiap episod siarannya dibahagika­n kepada tiga segmen merangkumi Gaya Sihat, Jenguk Selebriti dan Sarapan Sihat.

Menerusi episod pengenalan­nya membawa penonton memgikuti segmen Jenguk Selebriti bersama-sama Ashraff Ali, seorang artis yang terlibat dalam dunia peragaan dan lakonan berkongsi tip-tip dan rahsia bagaimana beliau tampil anggun dan berseri.

Dalam segmen Gaya Sihat pula pakar kesihatan, Sue Wan Suhaila menunjukka­n jenis senaman dan cara serta panduan untuk menguatkan otot atas badan, perut, peha dan pinggul. Melengkapk­an episod ini segmen Sarapan Sihat yang mana Chef Esa menunjukka­n cara membuat Salad Pasta dan Tuna.

Selebriti yang bakal berkongsi jenis senaman yang dilakukan dan bagaimana mereka menjaga kesihatan termasukla­h Amy Mastura yang melakukan rutin berjalan kaki, ‘jogging’ dan ‘treadmill’, Khai Bahar meluangkan masa bermain badminton dan ‘jogging’ sementara Wani Hasrita, Dato’ Shah Reza, Raizan Zainal Abidin atau Neves (penyanyi kumpulan Pretty Ugly), Najwa Latif, Adeline Tsen, Izzue Islam, dan Siti Saleha, berkongsi maklumat tentang jenis senaman yang mereka lakukan untuk menjaga kecantikan dan kesihatan masing-masing.

Ada juga episod bersama selebriti ahli sukan iaitu Indra Putra Mahyudin, seorang pemain bola sepak yang terkenal berkongsi maklumat tentang permainan bola sepak dan juga jenis senaman yang beliau lakukan untuk menjaga kesihatan beliau.

Manakala Leong Mun Yee, seorang penerjun yang terkenal berkongsi maklumat tentang sukan terjun dan juga jenis senaman yang dilakukan untuk menjaga kesihatann­ya.

Istimewa episod bersama Shareeta Selvaraj, seorang pelakon dan seorang peragawati yang pernah mewakili Malaysia dalam pertanding­an Asia’s Next Top Model, berkongsi dengan penonton jenis senaman yang dilakukan untuk menjaga kecantikan dan kesihatan beliau.

Dalam segmen Gaya Sihat seorang pakar kesihatan, Sue Wan Suhaila diundang bagi menunjukka­n aktiviti dan teknik-teknik pemanasan badan sebelum sesuatu jenis senaman dilakukan.

Berikutnya Sue Wan Suhaila menunjukka­n senaman ‘crunches’, ‘crossover crunches’ dan ‘plank’ untuk menguatkan otot tengah perut dan di bahagian pinggang, ‘aquarobic’ dan lain-lain senaman di dalam air untuk menguatkan otot kaki, pinggul dan tangan, ‘toning’ untuk membantu

 ??  ?? MENARIK AKAN DATANG DI TV1: Segmen Masakan (Sarapan Sihat) bersama Chef Isa dan hos Jeed (kanan).
MENARIK AKAN DATANG DI TV1: Segmen Masakan (Sarapan Sihat) bersama Chef Isa dan hos Jeed (kanan).
 ??  ?? SITI SALEHA
SITI SALEHA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia