Utusan Borneo (Sarawak)

Chelsea dalam landasan mempertaha­n kejuaraan Piala FA

Dua jaringan Morata memastikan pasukan The Blues mengatasi Nottingham 2-0, Fabregas ucap selamat jalan kepada EPL

-

Beliau (Fabregas) pemain yang hebat untuk pasukan dan memberikan banyak sumbangan kepada kelab ini. Cesc adalah

” pemain berkualiti tinggi.

LONDON, England: Alvaro Morata menjaringk­an dua gol ketika juara bertahan, Chelsea, memulakan kempen mempertaha­nkan kejuaraan Piala FA Inggeris dengan kemenangan 2-0 ke atas Nottingham Forest, pada satu perlawanan di mana pemain tengah, Cesc Fabregas kelihatan mengucapka­n selamat jalan kepada bola sepak Inggeris.

Perlawanan pusingan ketiga menyaksika­n penglibata­n kelab-kelab dari Liga Perdana Inggeris pada kejohanan bola sepak kalah mati tertua di dunia dan mempunyai tradisi mencipta beberapa kejutan.

Tetapi hanya ada satu kejutan Sabtu lepas apabila kelab divisyen tiga, Gillingham menewaskan kelab Liga Perdana, Cardiff City 1-0.

Kelab Liga Kejuaraan (divisyen dua), Bristol City, menewaskan kelab tercorot Liga Perdana, Huddersfie­ld 1-0 menerusi gol Josh Brownhill pada minit ke-72 sementara Crystal Palace mengelak nasib yang sama apabila menewaskan kelab divisyen empat, Grimsby 1-0.

Derby County, yang dibimbing bekas pemain tengah antarabang­sa England, Frank Lampard, bangkit dari ketinggala­n 0-2 sebelum mengikat kelab Liga Perdana, Southampto­n 2-2.

Newcastle United juga seri apabila tendangan penalti Matt Ritchie, lima minit sebelum tamat permainan memastikan keputusan seri 1-1 menentang kelab Liga Kejuaraan, Blackburn Rovers.

Tetapi Arsenal, pemenang dengan rekod 13 kali

Carlo Cudicini

Kakitangan kejurulati­han Chelsea

Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Piala FA di antara Chelsea dan Nottingham Forest di Stamford Bridge. kejohanan, menang 3- 0 di Blackpool.

Di Stamford Bridge, Morata dan Fabregas dikaitkan dengan perpindaha­n dari kelab pada pasaran perpindaha­n pemain bulan ini – dengan Fabregas dijangka akan menyertai kelab Monaco yang dibimbing oleh bekas rakan sepasukann­ya di Arsenal, Thierry Henry.

Fabregas, yang menggalas tugas kapten perlawanan, menyaksika­n tendangan penalti beliau pada minit ke-30 ditepis keluar penjaga gol Forest, Luke Steele tetapi dua gol dalam tempoh 10 minit dalam separuh masa kedua oleh Morata, menamatkan saingan.

Kakitangan kejurulati­han Chelsea, Carlo Cudicini, yang bercakap kepada media berbanding pengurus Mauricio Sarri, berkata beliau tidak pasti jika Fabregas bermain perlawanan terakhir bersama Chelsea.

“Secara peribadiny­a saya tidak tahu,” kata beliau.

“Beliau (Fabregas) pemain yang hebat untuk pasukan dan memberikan banyak sumbangan kepada kelab ini. Cesc adalah pemain berkualiti tinggi.”

Cardiff bolos lapan minit sebelum tamat p e r m a i n a n dari rembatan Elliott List.

Pengurus

G i l l i n g - ham, Steve

L o w e l l , yang lahir di Swansea – musuh tradisi C a r d i f f – menambah: “Saya belum pernah bermain menen2-1 di Goodison Park selepas tang mana-mana pasukan Liga Ademola Lookman dan BerPerdana sebelum ini, jadi saya nard meletakkan Everton fikir ia mungkin keputusan 2-0 di hadapan pada 14 minit terbaik.” pertama permainan sebelum Southampto­n kelihatan pasukan tuan rumah merapmemba­yangkan kemaraan atkan kedudukan pada minit ke pusingan keempat selepas ke-28 hasil jaringan Michae Nathan Redmond Bostwick. menjaringk­an dua Ole Gunnar Solskjaer mergol dalam kedaikan kemenangan kelima berua-dua babak turut-turut sejak menjadi pentetapi Dergurus sementara Manchester by bangUnited apabila menewaskan kit denReading 2-0. gan dua United, finalis musim lepas gol pantas menjaringk­an dua gol sebelum menerusi rehat menerusi rembatan Juan rembatMata dan Romelu Lukaku. an Jack Pada perlawanan lain, Marko MarArnauto­vic membantu West riott Ham menewaskan kelab Liga Kejuaraan, Birmingham 2-0 sementara Brighton menewaskan kelab jiran Bournemout­h 3-1 pada pertemuan dua kelab Liga Perdana.

Kelab tercorot Liga Perdana, Burnley, memerlukan tendangan penalti lewat Chris Wood untuk menewaskan kelab divisyen tiga, Barnsley 1-0.

Pendahulu Liga Satu, Portsmouth yang juga juara 2008 juga memerlukan gol tungga lewat untuk menewaskan kelab Liga Kejuaraan, Norwich City. — AFP dan Tom Lawrence untuk membawa ke perlawanan ulangan. Everton akhirnya menewaskan kelab divisyen empat, Lincoln

 ??  ?? DETIK CEMAS:
DETIK CEMAS:
 ?? — Gambar Reuters ?? TIDAK BERSEMANGA­T: Fabregas kelihatan sugul pada perlawanan tersebut.
— Gambar Reuters TIDAK BERSEMANGA­T: Fabregas kelihatan sugul pada perlawanan tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia