Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki curi baju-T, seluar dipenjara tujuh bulan

-

Gara- gara memilik barang curi berupa sehelai bajuT dan tiga pasang seluar, seorang lelaki dikenakan hukuman tujuh bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Tertuduh, Gani Pau, 33 turut dikenakan hukuman dua bulan penjara setelah mengaku gagal menunjukka­n pengenalan diri ketika diperiksa oleh pihak polis.

Gani diperintah menjalan hukuman itu secara serentak bermula semalam.

Dia didakwa melakukan kedua-dua pertuduhan itu d sebuah flat di Sibu Jaya pada 9 Januari 2019, kira-kira jam 1 pagi.

Bagi pertuduhan memilik barang curi, dia didakwa mengikut Seksyen 411 Kanun Keseksaan yang mebawa hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Sementara itu, Gani didakwa mengikut Peraturan 25(1)(n) Peraturan Pendaftara­n Negara 1990 bagi pertuduhan gaga mengemukak­an pengenalan diri.

Seksyen 25(1)(n) ini yang memperuntu­kkan hukuman penjara tidak lebih tiga tahun atau denda tidak lebih RM20,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Berdasarka­n fakta kes, pada 7 Januari 2019, kira-kira jam 7.30 pagi, pengadu telah dimaklumka­n oleh isterinya yang pakaian yang dijemurnya di belakang rumah telah hilang dipercayai dicuri.

Pengadu kemudian memeriksa rakaman kamera litar tertutup (CCTV) milik jirannya dan mendapati seorang lelaki telah memanjat pagar belakang rumah dan mencur pakaian terbabit.

Pada 9 Januari 2019, kirakira jam 1 pagi pihak polis telah menahan tertuduh d sebuah flat di Sibu Jaya serta merampas sehelai baju-T dan tiga pasang seluar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia