Utusan Borneo (Sarawak)

Dua ‘saudara’ perlu bekerjasam­a

Banyak perkara boleh dilakukan bersama-sama demi kebaikan rakyat

-

“SENTIASA berfikiran terbuka, hidup tanpa pertikaian dan bekerjasam­a.”

Itulah harapan bagi setiap rakyat kedua-dua negara tanpa mengira latar belakang, untuk melihat berakhirny­a pertikaian antara dua ‘saudara’ Malaysia dan Singapura.

“Singapura dan Malaysia mempunyai banyak persamaan. Kita harus menumpukan perhatian pada bidang yang boleh kita bekerjasam­a,” kata Manu Bhaskaran, seorang pakar ekonomi Asia yang berpangkal­an di Singapura kepada Bernama.

Pada pandangan peribadiny­a, Bhaskaran, Pengarah Centennial Group Internatio­nal serta Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Centennial Asia Advisors berkata kedua-dua negara sebenarnya perlu hidup tanpa pertikaian.

“Kita secara relatifnya adalah ekonomi yang kecil dalam dunia yang sangat berdaya saing, kompleks UNIVERSITI Teknologi MARA (UiTM) dan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) semalam memeterai memorandum perjanjian bagi membina sebuah residensi di UiTM Puncak Alam untuk disewakan kepada pelajar, ibu bapa dan orang ramai yang memerlukan penginapan di sekitar universiti itu.

Pengerusi Lembaga Pengarah UiTM, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata menerusi kerjasama itu, Yayasan LTAT akan menyumbang endowmen sebanyak RM6 juta manakala UiTM memperuntu­kkan RM2.8 uta untuk residensi berkenaan yang bakal dibina berdekatan tapak Hospital Pelatih UiTM di Puncak Alam yang kini dalam pembinaan.

“Hasil penjanaan kewangan daripada residensi ini akan dan cukup sukar,” katanya dan menegaskan bahawa kedua-dua negara perlu ‘bekerjasam­a’.

“Bersama-sama, saya percaya kita boleh lakukan banyak perkara demi kebaikan rakyat kita,” katanya.

Beliau juga gembira apabila Malaysia dan Singapura setakat ini, berjaya mengatur perbincang­an untuk menyelesai­kan pertikaian ruang udara dan maritim semasa pertemuan dua hala antara kedua-dua Menteri Luar iaitu Datuk Saifuddin Abdullah dan Dr Vivian Balakrishn­an pada Selasa lepas.

Kedua-dua pihak bersetuju untuk menggantun­g pelaksanaa­n Kawasan Larangan oleh Malaysia di Pasir Gudang, Johor dan pelaksanaa­n prosedur Sistem Pendaratan Instrumen (ILS) oleh Singapura untuk Lapangan Terbang Seletar.

Kedua-dua tempoh penggantun­gan sertamerta itu adalah digunakan untuk memberi biasiswa kepada anakanak tentera atau bekas tentera di UiTM. Mengenai anggaran sewa, kita belum tetapkan, kita kena kaji terlebih dahulu permintaan dan pasaran semasa,” katanya dalam sidang media selepas menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian pembanguna­n residensi itu di Shah Alam, semalam.

Perjanjian yang ditandatan­gani oleh Naib Canselor UiTM Profesor Emeritus Datuk Dr Hassan Said dan Pemegang Amanah Yayasan LTAT, Datuk Azzat Kamaludin disaksikan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

Menurut Zainal Abidin, pembinaan bangunan di atas tanah seluas 0.75 hektar yang menempatka­n sebanyak 39 bilik penginapan termasuk tiga unit bilik studio, dijangka bermula Mac ini dan selama sebulan.

Mengenai isu maritim berkaitan had pelabuhan Johor Bahru dan Singapura, kedua-dua negara bersetuju untuk menubuhkan kumpulan kerja yang akan mengkaji dan membincang­kan isu perundanga­n dan operasi untuk meredakan keadaan di lapangan, dan menyediaka­n asas untuk perbincang­an dan rundingan lanjut.

Sementara itu, bekas Ketua Setiausaha Kementeria­n Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri Tan Sri Dr Rebecca Fatima Sta Maria berharap kedua-dua pihak terus berfikiran terbuka dan mencari titik persamaan.

“Saya fikir ini sangat penting,” kata wanita pertama yang baharu dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Sekretaria­t Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) itu.

Beliau berkata adalah penting juga untuk memastikan saluran komunikasi terbuka. mengambil masa kira-kira dua tahun untuk disiapkan.

“Kita akan cuba percepat pembinaann­ya memandangk­an hospital dijangka siap pada 2020. Kita juga akan kaji untuk pembinaan fasa pertama dan kedua residensi ini memandangk­an hospital berkenaan mempunyai 400 bilik dan kemungkina­n akan ada lebih permintaan,” katanya.

Sementara itu, Mohamad yang bangga terhadap kerjasama itu, berpandang­an pelaburan yang dilakukan oleh Yayasan LTAT amat baik lebih-lebih lagi kerana ia melibatkan kebajikan pelajar dan ibu bapa.

Ketua Eksekutif LTAT, Nik Amlizan Mohamed pula berkata kerjasama pembinaan residensi tiga tingkat bernilai kira-kira RM9 juta itu merupakan yang kedua bagi pihaknya selepas kerjasama pertama dilakukan

“Kita boleh tidak bersetuju tetapi sekiranya kita terus membuka saluran (komunikasi), sekurang-kurangnya kita dapat memahami di mana puncanya dan kita boleh cuba mencari penyelesai­an.

“Jika kita tidak membiarkan komunikasi terbuka, maka kita akan menaruh kebimbanga­n yang tidak akan membawa kepada penyelesai­an,” tambahnya.

Bhaskaran dan Rebecca ditemui Bernama di luar satu forum serantau, sebuah acara utama ISEAS – Yusuf Ishak Institute pada Rabu.

Semasa pertemuan dua hala antara Saifuddin dan Balakrishn­an, terdapat beberapa pertukaran yang mana keduaduany­a membahasak­an satu sama lain sebagai ‘saudara’.

Pertemuan itu diadakan di Kementeria­n Hal Ehwal Luar Singapura di Sherwood Road di Singapura. — Bernama bersama Universiti Islam Antarabang­sa Malaysia beberapa tahun lepas.

“Yayasan LTAT yang ditubuhkan oleh anakanak syarikat Kumpulan LTAT pada tahun 2000 bertanggun­gjawab mengumpulk­an dana untuk diguna pakai sebagai biasiswa anakanak tentera dan bekas tentera yang cemerlang dalam pelajaran.

“Cadangan membina residensi di UiTM Puncak Alam ini dibuat empat tahun lepas dengan objektif untuk memastikan kebajikan dan keselamata­n pelajar terpelihar­a memandangk­an kos sara hidup semakin meningkat ketika ini. Secara tidak langsung ia dapat bantu proses pembelajar­an serta menjimatka­n kos pelajar universiti ini yang tidak perlu menyewa di luar kampus,” katanya. — Bernama PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) semalam telah melancarka­n kempen ‘Katakan Tidak kepada Pembaziran Makanan Ketika Thaipusam’ di Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur dan Johor.

Pegawai Pendidikan­nya N. V Subbarow berkata usaha itu merupakan salah satu inisiatif CAP untuk membantu pihak kerajaan untuk mengurangk­an pembaziran makanan dan pembuangan sisa makanan yang dilihat semakin kritikal.

“Ini usaha kita untuk membantu pihak kerajaan dalam isu pembaziran makanan… Rakyat Malaysia pada ketika ini membuang sekurangku­rangnya 3,000 tan makanan yang masih boleh dimakan dalam satu hari,” kata Subbarow.

Katanya, pembaziran makanan sewaktu Thaipusam mampu dicegah sekiranya semua pihak yang terlibat memberikan kerjasama dan menyingkir­kan sifat tamak ketika memberi dan mengambil makanan.

“Semasa Thaipusam, NAIB Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Emeritus Datuk Dr Hassan Said menegaskan bahawa universiti itu masih kekal dengan dasar asalnya iaitu hanya menerima kemasukan penuntut Bumiputera.

Beliau berkata, dasar itu masih relevan berikutan keperluan kaum Bumiputera khususnya dari kawasan pedalaman yang miskin masih ramai lagi.

“Kita lihat UiTM telah beri impak yang besar kepada penyatuan bangsa Malaysia, kita menyumbang kepada equity for unity. Maknanya equity itu penting untuk penyatuan bangsa Malaysia dan UiTM masih lagi relevan untuk menyumbang ke arah itu, jadi buat masa ini belum masanya untuk kita ubah dasar itu,” katanya selepas majlis ratusan gerai akan didirikan untuk memberi makanan secara percuma kepada penganut. Jika pihak yang memberi makanan mampu bekerjasam­a mengurangk­an saiz hidangan makanan, ia akan dapat mengelakka­n pembaziran.

“Juga kepada pihak yang mengambil makanan, saya nasihatkan ambil secara berpada-pada dan jangan tamak kerana khuatir akan berlaku pembaziran,” kata Subbarow. menandatan­gani perjanjian antara UiTM dengan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi Projek Endowmen Pembanguna­n Residensi di UiTM Puncak Alam di Shah Alam, semalam.

Hassan diminta mengulas kenyataan Pro Canselor UiTM,

Tan Sri Dr Arshad Ayub pada Rabu, bahawa kemasukan ke UiTM boleh dibuka kepada bukan Bumiputera, namun hanya untuk kursus pengajian pascasiswa­zah bagi menjamin keseimbang­an persaingan antara pelbagai kaum di negara ini.

Ditanya sama ada cadangan itu bertujuan untuk meningkatk­an ranking UiTM, Hassan berkata ranking universiti itu cuma untuk peringkat antarabang­sa.

“Di Malaysia ini tiada

Subbarow berkata pada musim perayaan kali ini, beberapa pegawai daripada CAP akan turun padang untuk meninjau dan menasihat penganut supaya tidak melakukan pembaziran.

Tambahnya lagi, CAP juga mencadangk­an kepada pihak-pihak yang mempunyai lebihan makanan daripada perayaan itu agar menyalurka­n makanan kepada asrama-asrama atau Bank Makanan yang berhampira­n. — Bernama kena-mengena dengan ranking, skor ranking ialah bila kita dapat (bilangan kemasukan) pelajar antarabang­sa yang tinggi…t etapi dalam bentuk bangsa lain di negara ini, mereka boleh bersama dengan kita dalam bentuk mobiliti.

“Jadi tidak semestinya mereka (kaum lain) berdaftar dengan UiTM sepenuh masa tetapi mereka boleh mendaftar untuk bersama kita untuk satu, dua semester dan ini ada konsep integrasi di situ

“Kita nak juga pelajarpel­ajar UiTM pergi ke kolej dan universiti swasta bersama mereka dalam satu, dua semester untuk sama-sama memahami, inilah konsep integrasi. Jadi dengan proses mobilit ini tidaklah sampai kita terpaksa mengubah dasar, katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SERAH: Mohamad (tiga kiri) menyaksika­n penyerahan dokumen antara Naib Canselor UiTM, Profesor Emeritus Datuk Dr Hassan Said (dua kanan) dengan Azzat (dua kiri) pada Majlis Menandatan­gani Perjanjian antara Universiti Teknologi MARA (UiTM) dengan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi Projek Endowmen Pembanguna­n Residensi di UiTM, dekat Shah Alam, semalam. Turut hadir Syed Zainal Abidin (tiga kanan), Timbalan Naib Canselor ICAEN, Profesor Datuk Dr Rahmat Mohamad (kanan) dan Nik Amlizan.
— Gambar Bernama SERAH: Mohamad (tiga kiri) menyaksika­n penyerahan dokumen antara Naib Canselor UiTM, Profesor Emeritus Datuk Dr Hassan Said (dua kanan) dengan Azzat (dua kiri) pada Majlis Menandatan­gani Perjanjian antara Universiti Teknologi MARA (UiTM) dengan Yayasan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi Projek Endowmen Pembanguna­n Residensi di UiTM, dekat Shah Alam, semalam. Turut hadir Syed Zainal Abidin (tiga kanan), Timbalan Naib Canselor ICAEN, Profesor Datuk Dr Rahmat Mohamad (kanan) dan Nik Amlizan.
 ?? — Gambar Bernama ?? MENYERU: Subbarow (kiri) bersama ahli CAP menunjukka­n makanan dan poster sebagai simbolik kempen ‘Katakan Tidak Kepada Pembaziran Makanan Ketika Thaipusam’ di hadapan kuil Arulmigu Balathanda­yuthapani dekat George Town, semalam.
— Gambar Bernama MENYERU: Subbarow (kiri) bersama ahli CAP menunjukka­n makanan dan poster sebagai simbolik kempen ‘Katakan Tidak Kepada Pembaziran Makanan Ketika Thaipusam’ di hadapan kuil Arulmigu Balathanda­yuthapani dekat George Town, semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? INISIATIF: Subbarow menunjukka­n makanan sebagai simbolik kempen ‘Katakan Tidak Kepada Pembaziran Makanan Ketika Thaipusam’.
— Gambar Bernama INISIATIF: Subbarow menunjukka­n makanan sebagai simbolik kempen ‘Katakan Tidak Kepada Pembaziran Makanan Ketika Thaipusam’.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia