Utusan Borneo (Sarawak)

Lapangan terbang di luar bandar anjak sektor pertanian Sarawak

- Oleh Marlinda Mardzuki

usaha telah dan sedang dilaksanak­an bagi mengubah Sarawak menjadi negeri ekonomi digital dan berpendapa­tan tinggi.

Usaha ini turut merangkumi ke arah membangunk­an lagi sektor pertanian dengan menyediaka­n kemudahan asas termasuk membina lapangan terbang baharu di kawasan Bukit Sadok, Betong dan Bukit Mabong di Kapit.

Ia bagi memudahkan penduduk kawasan luar bandar memasar dan mengekspor­t hasil pertanian mereka terus ke pasaran utama.

“Ukai jako kusong ( Ini bukan cakap-cakap kosong),” demikian kenyataan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg apabila mengumumka­n hasrat kerajaan Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk membina lapangan terbang baharu di Bukit Sadok.

Abang Johari memikirkan pelaburan itu berbaloi demi kemajuan Sarawak dan kesejahter­aan rakyat kawasan luar bandar yang memiliki aset produk pertanian berpotensi untuk pasaran lebih luas.

Projek lapangan terbang Bukit Sadok dilihat mampu menyokong rancangan pem- bangunan Agropolita­n Bukit Sadok bernilai RM101 juta berupa dana ekuiti yang diagihkan kepada pengusaha industri pertanian.

“Pesawat ringan akan menjadi pengangkut­an utama membawa produk pertanian Agropolita­n Bukit Sadok ke pasaran luar apabila lapangan terbang baharu ini siap dibina kelak,” katanya sambil menegaskan rancangan itu bukan gurauan ‘April Fool’.

Produk keluaran Projek Agropolita­n Bukit Sadok kata Abang Johari akan dibawa menggunaka­n pengangkut­an udara sebelum dipasarkan ke luar negara seperti China, India, Jepun dan Eropah.

Rancangan yang diumumkan beliau pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Rumah Francis Nyanggau, Penom, Paku di Betong pada 2 April 2017 itu mendapat respons pantas Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

Uggah yang yakin projek lapangan terbang baharu Bukit Sadok itu mampu memperkasa ekonomi rakyat tempatan bertindak mengenal pasti lokasi pembinaan dan memanjangk­an perbincan- gan dengan Jabatan Tanah dan Survei untuk tindakan lanjut. VISI JAUH ABANG JOHARI

Selain ‘ membawa’ bersama kemudahan lapangan terbang, Projek Agropolita­n Bukit Sadok turut melimpahka­n rezeki kepada rakyat dengan kelulusan peruntukan membina projek Jalan Sekatap-Meribung-Nangat Jelau-Jelau Atas-Batu Lintang.

Selain itu, projek Jalan IjokTekuyu- Lempaong- Batu Pesok-Rantau Layang –Perdu, Jalan Sungai Sibau-Ulu Padeh- Ulu Skrang- Nanga Nguman-Perdu, Jalan Ulu Paku- Ulu Gerenjang- Ulu Krian- Ulu Kota terus ke Pakan di Sarikei dan Jalan Penom-Danau-Ulu Bayor.

Cetusan idea rancangan pembinaan lapangan terbang kecil di beberapa bahagian negeri ini membuktika­n Ketua Menteri seorang pemimpin berpandang­an jauh untuk membawa industri pertanian Sarawak ke tahap global.

Apatah lagi katanya, projek Agropolita­n Bukit Sadok mempunyai potensi luas untuk projek ekonomi, pengeluara­n buah-buahan, getah, lada, perikanan dan ternakan serta ekopelanco­ngan.

“Sarawak perlu mempunyai cara inovatif dan lebih holistik dalam membangunk­an sektor pertanian yang bukan hanya mampu menjadi negeri pengeluar makanan menjelang 2030 tetapi sebagai pengekspor­t,” tegas Uggah yang mungkin menjadi sebahagian daripada alasan kerajaan membina kemudahan lapangan terbang berskala kecil.

Bagi kawasan Bukit Mabong di Kapit, kerajaan Sarawak turut komited untuk membina lapangan terbang baharu di kawasan itu sebaga pengangkut­an utama untuk membawa produk pertanian dari kawasan terbabit.

Dengan kemudahan tersebut, ia bakal merancakka­n lagi ekonomi di kawasan Bukit Mabong yang mempunyai keluasan kira- kira 11,976 kilometer persegi.

Justeru, melalui usaha sedemikian, tidak mustahi Sarawak berupaya mencatat nama sebagai neger perintis mengusaha pertanian mengikut acuan negara maju seperti di Eropah dengan rancangan- rancangan holistik GPS dan disokong rakyat Sarawak menjelang 2030.

 ??  ?? BERSAMA RAKYAT: Abang Johari dan Uggah pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Francis Nyanggau, Penom, Paku di Betong pada April 2017.
BERSAMA RAKYAT: Abang Johari dan Uggah pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Francis Nyanggau, Penom, Paku di Betong pada April 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia