Utusan Borneo (Sarawak)

‘Kembara rasa’ merentasi Thailand, Laos, Vietnam, China di TV2

-

MEMILIH negara dikenali sebagai Negara Sejuta Gajah iaitu Laos, Vietnam, China juga Thailand sebagai destinasi menikmati makanan tempatan mereka yang Halal pastinya cabaran besar berbanding negara Asia lain yang banyak dikongsika­n sebelum ini.

Sesuatu yang istimewa dan mengujakan tentunya perjalanan hos Baki Zainal dalam program travelog terbaharu bertajuk ‘The Taste of Memory’ disiarkan Radio Televiesye­n Malaysia (RTM) mulai 16 Januari ini, setiap Rabu, jam 11.30 pagi di TV2.

Pengembara­an 45 hari untuk mencari ‘rasa’ orang tempatan di negara dilawati ini pastinya menggalakk­an penonton pergi melancong dan merasai budaya serta makanan orang tempatan selain berkongsi pandangan serta pengetahua­n yang luas.

Keseluruha­n 13 episod program berbahasa Mandarin ini memaparkan kelainan kerana sepanjang pengembara­an ke tempattemp­at dalam Malaysia hingga luar negara ini, hos cuba mengimbas pelbagai kenangan semasa beliau menikmati sesuatu jenis makanan tempatan di negara dilawati.

Baki Zainal memulakan kembara makanan di Melaka untuk mencari rasa makanan yang unik dan tersendiri. Hidangan pertama dipilih oleh hos ialah Ghee Thosai yang merangsang­kan kenangan manis serta perasaan rindu terhadap arwah bapanya.

Kunjungann­ya ke Jonker Street menemui pengusaha wanita menjual nasi kunyit dan mihun goreng mengembali­kan ingatannya tentang susahpayah ibu bapanya sebagai penjaja pada masa dulu untuk menyara kehidupan sekeluarga­nya sama seperti pengusaha ini.

Baki turut menikmati bubur ‘scallop’ kering yang rasanya memberi semangat dan tenaga positif kepada beliau.

Memulakan pengembara­an di luar negara dengan mengunjung­i Pulau Phuket di Thailand Selatan yang terkenal sebagai batu permata bagi Pulau Andaman kerana lokasi geografiny­a. Pulau Phuket terkenal dengan makanan laut kerana orang Melayu di Thailand biasanya ialah nelayan.

Temubual bersama nelayan Ngeem Dumrongkas­et yang pandai bertutur dalam Bahasa Melayu. Di sini Baki menikmati hidangan nasi goreng nanas, tomyam makanan laut, “seaweed”, sotong goreng dan salad betik kering.

Destinasi seterusnya iaitu Ayutthaya, bandar kedua di Thailand. Beliau dihidangka­n dengan menu BBQ udang dengan sos yang istimewa. Kemudianny­a di Bangkok yang terkenal di seluruh dunia dengan makanan yang dijual di tepi jalan dia mencuba menu kuey teow goring, bubur manis dengan mee (gabungan gaya Negara China dan gaya Thailand), pencuci mulut ‘Khanom Bueang’ dan kelapa ais krim. Akhirnya, hos juga memperkena­lkan sukan popular di sini iaitu ‘Thai Boxing’ dalam bahasa Thai disebut ‘Muay Thai Gym’.

Menaiki bas beliau ke Chiang Rai di Thailand Utara yang penuh dengan unsur-unsur kesenian. Banyak makanan di gerai-gerai pasar malam yang diperkenal­kan. Baki menyewa sebuah kereta dan menuju ke rumah kawannya, Phongphan namun tersesat.

Di pertengaha­n jalan dia singgah di Restoran Sui Islam Mae Sai. Akhirnya, dia tiba di ladang organik Phongphan dan dihidangka­n makanan organik.

Jelajah Baki tiba di Laos dan mengunjung­i Restoran Hasan Indian di Pak Beng, Laos. Gambaran suasana mamak India di Malaysia dapat dirasai di situ.

Perjalanan selama 9 jam dari Pak Beng ke Luang Prabang iaitu sebuah tempat yang diiktiraf sebagai ‘UNESCO World Heritage Centre’. Penduduk di Laos suka makan nasi pulut berbanding nasi putih. Hos tinggal di ‘Wat That Homestay’ yang diusahakan warga Malaysia, Norsozandi Mamat dengan isteri-nya, Oulaivanh Philaphoua­ngphet, warga Laos.

Aktiviti diteruskan dengan mengunjung­i Air Terjun Kuang Si di dalam hutan simpan. Baki kemudianny­a ke tempat di mana kerajaan Laos telah mengisytih­arkan hari tertentu pada setiap bulan sebagai cuti umum supaya rakyat Laos boleh menyumbang makanan kepada biarawan di sana.

Menu dicuba bubur nasi pulut dan kopi hitam bercampur dengan susu cecair. Kemudianny­a Baki ke Vietiane (bandar utama di Laos) berkenalan dengan penjaja yang menjual 20 jenis kuih-muih. Salah satu kuih dicuba sama dengan kuih ‘Seri Muka’ di Malaysia.

Semakin menarik kembara Baki melawat ke bandar Vietnam Selatan iaitu Ho Chi Minh. Hidangan Vietnam terkenal dengan ‘Pho Bo’ dan Vietnam Kopi. Selepas minum kopi yang sedap, Baki meneruskan perjalanan­nya ke ‘Cho Ben Than Market’.

Seterusnya, pencuci mulut seperti kelapa ais krim dan kopi ais krim. Istimewany­a ada pasar malam terkenal iaitu ‘Malaysia Street’ yang menjual makanan halal dan baju kurung dijual dengan harga yang murah.

Penjelajah­an hos ke Hanoi di Vietnam Utara menikmati ‘Egg Coffee’ (campuran telur dengan kopi) yang perlu dicuba.

Seterusnya Baki ke Sa Pa, kawasan sejuk seperti Cameron Highlands (Tanah Rata) di Malaysia tetapi cuaca Sa Pa lebih sejuk. Cuaca yang sejuk dihayati Baki dengan menikmati hidangan ‘Salmon Steamboat’.

Selain itu, orang tempatan suka makan daging kuda di Restoran Thang Co A Quynh di mana daging kuda dapat memanaskan badan mereka pada cuaca yang sejuk ini.

Peluang bertemu Wang Ji Jian, rakyat Malaysia bermastaut­in di Dali, China digunakan Baki menemubual beliau yang menjalani kehidupan di situ selama 10 tahun.

Kawasan rumahnya yang luas dipenuhi pelbagai jenis sayur-sayuran organik dan buah-buahan.

Baki turut dibawa ke Pasar Tani untuk menikmat makanan yang terkenal, goreng kulit kayu (rasa seperti tauhu), bunga ros goreng telur dan sup rumpai laut. Orang tempatan juga gemar minum teh bunga ros.

Episod terakhir ini dipaparkan di Shangrila, Negara China. Baki ke sebuah restoran Halal terkenal dengan ‘Daging Lembu Steamboat’, ‘Ghee Teh’ dan roti. Selepas makan, Baki menuju ke ‘Meili Snow Mountain’ yang mempunyai pemandanga­n yang cantik dengan langit yang biru dan awan yang putih seperti ‘Himalaya Mountain’ di India.

 ??  ?? Di Phuket, Thailand.
Di Phuket, Thailand.
 ??  ?? BAKI ZAINAL
BAKI ZAINAL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia