Utusan Borneo (Sarawak)

Anugerah Golden Globe bukan penentu kemenangan di Oscar

-

SELEPAS Anugerah Golden Globe selesai diadakan, Hollywood beralih dengan cepat ke permata musim anugerah di sana: Anugerah Oscar.

Ahli-ahli Academy of Motion Picture Arts and Sciences mula mengundi Isnin lepas dan pencalonan mereka akan diumumkan dalam masa kurang dua minggu lagi.

Namun adakah anugerah Globe benar-benar peramal yang baik bagi anugerah Oscar, seperti apa yang ditunjukka­n oleh kebijaksan­aan umum? Tidak juga, kata pakar. Yang pasti, beberapa pertindiha­n dijangkaka­n. Ramai pemenang pada minggu lepas dan malah beberapa calon mungkin akan dipaparkan di Anugerah Oscar pada hujung Februari, termasuk filem seperti ‘Bohemian Rhapsody’, ‘Green Book’, ‘Roma’, ‘A Star Is Born’, ‘Vice’, ‘Black Panther’, dan ‘BlacKkKlan­sman’.

“Ia adalah munasabah untuk bertaruh bahawa ramai pengundi Oscar masih ada timbunan penayang yang duduk di atas meja kopi ketika anda membaca ini,” kata pengkritik filem Alissa Wilkinson kepada Vox.

“Jadi sementara mereka mungkin sudah menonton filem kegemaran setakat ini, kemenangan Golden Globe bagi filem bukan pilihan mungkin mendorong pengundi untuk meneliti filem berkenaan sebelum mengemukak­an undi mereka,” dia merumuskan.

Itu mungkin kesnya, contohnya, bagi ‘Bohemian Rhapsody’, biopik mengenai Freddie Mercury yang dihentam pengkritik tetapi berjaya dari segi komersil dan memenangi drama terbaik di anugerah Globe – anugerah utamanya.

Atau dramedi hak sivil ‘Green Book’, yang memenangi anugerah bagi filem komedi terbaik, pelakon pembantu lelaki terbaik bagi Mahershala Ali dan lakon layar terbaik.

“Tiada mata kail pemasaran terbaik untuk filem yang sudah berada di pasaran selama berminggu-minggu berbanding kemenangan besar di anugerah Globe,” kata Paul Dergarabed­ian, seorang penganalis­is bagi penjejak industri Comscore.

Bagaimanap­un pada keseluruha­nnya, angka adalah hebat sekali: anugerah Golden Globe bukan peramal yang boleh diharapkan bagi anugerah Oscar, hadiah paling diidam-idamkan dalam dunia perfileman.

“Ia adalah bodoh untuk membuat taruhan besar ke atas penjajaran pemenang yang sempurna kerana dari segi sejarah, ia bisanya ramalan yang tidak tepat,” kata Dergarabed­ian.

“Kuasa meramal pemenang di sini sebenarnya bukan tujuan anugerah ini,” ujar Walter Hickey, seorang wartawan data untuk Insider.

Menurut analisisny­a, dari segi sejarah Anugerah Golden Globe mempunyai kadar kejayaan 50 peratus dalam meramalkan anugerah Oscar bagi filem terbaik.

Angka adalah lebih baik sedikit bagi pemilihan pelakon lelaki dan pelakon wanita, tetapi tidak begitu menakjubka­n.

Satu sebab penting ialah, sementara anugerah Golden Globe menyampaik­an dua anugerah filem terbaik – satu untuk drama dan satu lagi untuk muzikal atau komedi – anugerah Oscar hanya ada satu sahaja. - SISTEM UNDIAN ISTIMEWA -

Bagi Sasha Stone, pengasas laman sesawang Awards Daily yang membuat liputan mengenai majlis-majlis sejak 20 tahun lalu, segalanya ditentukan oleh kebarangka­lian.

“Kita tidak tahu apa kesudahann­ya nanti dalam pertanding­an yang tidak dapat diramalkan ini,” katanya.

Pada tahun lepas, contohnya, ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ memenangi drama terbaik di anugerah Globe manakala ‘The Shape of Water’ membawa pulang anugerah Oscar untuk filem terbaik.

Pada tahun sebelum itu, anugerah Golden Globe dimenangi ‘The Revenant’ manakala Anugerah Oscar dimenangi ‘Spotlight’.

Bagi pakar, satu faktor penting ialah juri Golden Globe tidak terdiri daripada profesiona­l perfileman.

Sebaliknya, ia terdiri daripada tidak sampai seratus ahli Hollywood Foreign Press Associatio­n, yang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai profesion itu. Dan mereka adalah lebih mudah dipengaruh­i bantuan yang diberikan oleh studio, menurut pengkritik mereka.

Sebaliknya Anugerah Oscar bergantung kepada ahli-ahli Academy of Motion Picture Arts and Sciences, yang mewakili semua bidang dalam industri perfileman.

Pada tahun ini, terdapat 7,902 orang yang mengundi dalam 24 kategori.

Sebahagian besarnya, mereka mengundi di dalam kategori mereka sendiri – pengarah mengundi pengarah terbaik, pereka kostum mengundi kostum terbaik, dan seterusnya.

Filem terbaik adalah satu-satunya pengecuali­an Pada 2009, proses itu diubah kepada sistem undian istimewa untuk memastikan filem dengan sokongan paling meluas menang – tidak semestinya filem yang kebanyakan pengundi pilih sebagai filem terbaik mereka.

“Jika tidak, anda mungkin akan mempunyai filem yang disayangi, katakan, 25 peratus penonton tetapi dibenci oleh selebihnya,” kata Ric Robertson, yang menjadi ketua pegawai operasi akademi perfileman berkenaan pada 2009 ketika barisan filem terbaik diperkemba­ngkan daripada lima kepada 10 calon. — AFP

 ??  ?? LADY GAGA
LADY GAGA
 ??  ?? MAHERSHALA ALI
MAHERSHALA ALI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia