Utusan Borneo (Sarawak)

Rawatan kesihatan bukan alasan Musa dapatkan pasport

Musa gagal tunjuk bukti rawatan tidak dapat diperolehi di Malaysia

-

KUALA LUMPUR: Pihak pendakwaan dalam kes rasuah Tan Sri Musa Aman memohon Mahkamah Tinggi di sini, menyemak semula keputusan Mahkamah Sesyen yang membenarka­n bekas Ketua Menteri Sabah itu mendapatka­n pasportnya bagi mendapatka­n rawatan di London.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Salim Shoib berkata alasan mendapatka­n rawatan di luar negara yang digunakan Musa, 68, selaku responden untuk mendapatka­n pasportnya itu, bukanlah satu alasan ‘luar biasa’, tidak kukuh dan tidak memperliha­tkan keperluan yang mendesak.

“Responden tidak wajar diberikan kebenaran untuk ke luar negara hanya atas alasan perubatan semata-mata. Mahkamah perlu memberi pertimbang­an dengan melihat sejauh mana keperluan responden untuk mendapatka­n rawatan bagi penyakit yang dialaminya,” kata Salim pada pendengara­n permohonan semakan keputusan hakim Mahkamah Sesyen yang membenarka­n Musa mendapatka­n pasportnya, 7 Januari lepas.

Salim berkata Musa gagal menunjukka­n bukti bahawa rawatan yang diperolehi­nya di luar negara tidak dapat diperoleh di Malaysia sedangkan Musa sebenarnya boleh mendapatka­n rawatan di mana-mana hospital di dalam negara.

“Tiada sebarang rekod dikemukaka­n responden yang menyatakan bahawa elektrokar­diogram, ujian darah, ujian koronari angiogram, angiografi dan ‘polysomnog­raphy’ yang akan dijalani responden tidak boleh dibuat di Malaysia, malah pemeriksaa­n atau ujian klinikal asas tersebut boleh dijalankan di negara ini,” katanya.

Salim berhujah, manamana individu mempunyai hak asasi masing-masing, namun ia bukan lagi hak mutlak apabila seseorang itu dituduh di mahkamah dan keputusan mahkamah membenarka­n responden mendapatka­n pasport boleh menyebabka­n kebarangka­lian untuk responden melarikan diri.

Peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Musa membantah permohonan pendakwaan dengan beberapa alasan termasuk rawatan perubatan anak guamnya itu bukan rawatan kali pertama sebaliknya ia merupakan rawatan susulan yang telah dijalankan sejak 1996.

Amer Hamzah berkata pada Ogos tahun lepas, Musa telah mengambil risiko sendiri apabila pulang ke Malaysia untuk membantu siasatan kes rasuahnya meskipun telah diberitahu oleh pakar perubatan di sebuah hospital di London bahawa dia mempunyai risiko sekiranya menghentik­an rawatan yang sedang diterimany­a ketika itu.

“Responden tidak ada kebarangka­lian melarikan diri.

Tiada sebarang rekod dikemukaka­n responden yang menyatakan bahawa elektrokar­diogram, ujian darah, ujian koronari angiogram, angiografi dan ‘polysomnog­raphy’ yang akan dijalani responden tidak boleh dibuat di Malaysia, malah pemeriksaa­n atau ujian klinikal asas

” tersebut boleh dijalankan di negara ini.

Datuk Salim Shoib Timbalan Pendakwa Raya

Adalah tidak adil untuk menafikan hak responden mendapatka­n rawatan susulannya,” kata Amer Hamzah.

Hakim Mohamed Zaini Mazlan menetapkan esok bagi keputusan permohonan semakan tersebut.

Pada 7 Januari lepas, Hakim Mahkamah Sesyen, Rozina Ayob membenarka­n pasport Musa yang disimpan mahkamah itu, dilepaskan bermula 15 Januari hingga 10 Februari dengan beberapa syarat tambahan antaranya memerintah­kan Musa memulangka­n semula pasportnya selewat-lewatnya pada 11 Februari dan penjamin perlu bertanggun­gjawab terhadap tertuduh serta mengetahui di mana tertuduh berada.

Pada 5 November 2018, Musa mengaku tidak bersalah atas 35 pertuduhan rasuah berhubung kontrak konsesi balak di negeri berkenaan berjumlah AS$ 63,293,924 (RM263,460,962.313) daripada lapan pemilik syarikat konsesi balak.

Dia dituduh melakukan kesemua kesalahan itu di lapan institusi kewangan di Hong Kong dan Singapura antara 20 Disember 2004 dan 6 November 2008.

Pertuduhan mengikut Seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 16 akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan yang menjadi hal perkara kesalahan jika ia dapat dinilai dalam bentuk wang, atau denda RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TIDAK MENGAKU SALAH: Natasya (kiri) mengaku tidak bersalah terhadap 31 pertuduhan memal sukan dokumen dan pecah amanah barang kemas bernilai RM494,554 di Mahkamah Sesyen Kota Bharu semalam.
— Gambar Bernama TIDAK MENGAKU SALAH: Natasya (kiri) mengaku tidak bersalah terhadap 31 pertuduhan memal sukan dokumen dan pecah amanah barang kemas bernilai RM494,554 di Mahkamah Sesyen Kota Bharu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia