Utusan Borneo (Sarawak)

Jodoh, pilihan atau takdir dalam telemovie

-

JODOH adalah takdir dan juga pilihan kerana jodoh adalah pilihan kita dan juga takdir Allah. Allah menyuruh kita untuk memilih jodoh yang baik. Jika kita sengaja memilih jodoh yang kita tahu boleh membahayak­an kita, kita melanggar perintah dan mendapat dosa kerana kita sengaja mencampakk­an diri dalam kebinasaan. Begitu juga sebaliknya.

Mengangkat kisah redhanya seorang wanita dengan jodoh yang telah ditakdirny­a untuknya, Radio Televisyen Malaysia (RTM) menyiarkan telemovie bertajuk ‘Kau Selalu di Hatiku’ mengisi slot Panggung Seri pada 19 Januari ini, jam 9.00 malam di TV1.

Membawa penonton menghayati watak wanita bernama Siti Zawiyah yang cekal dan tabah bergelar pendidik lakonan mantap pelakon Siti Elizad, telemovie ini turut dibintangi oleh Eddy Ashraf, Fattah Amin, Fauziah Nawi, dan Eyka Farhana.

Babak-babak plot arahan Jumal Yunus ini bermula dengan paparan pergolakan dalam diri seorang pelajar miskin bernama Ridzuan yang dalam diam menyimpan perasaan terhadap guru sekolahnya iaitu Cikgu Siti Zawiyah. Pada mulanya cinta Ridzuan tidak berbalas kerana Cikgu Siti Zawiyah sudah mempunyai tunang, iaitu Azlam.

Namun Ridzuan tidak berputus asa. Dia terus berusaha untuk memikat hati Cikgu Siti Zawiyah dengan pelbagai cara meskipun sedar terdapat pelbagai rintangan yang perlu dihadapiny­a. Faktor umur dan status tidak pernah diendahkan­nnya.

Ketika Cikgu Siti Zawiyah berjauhan dengan tunangnya, Ridzuan akhirnya berjaya juga mencuri hati Cikgu Siti Zawiyah. Namun keduanya masih meneruskan hubungan secara profesiona­l antara seorang guru dan juga pelajarnya.

Setelah keputusan SPM diumumkan, Ridzuan mendapat tawaran masuk ke Universiti dan ini menggembir­akan semua termasuk Cikgu Siti Zawiyah. Sedar pelajarnya itu tidak mampu daripada segi kewangan, pembelajar­an Ridzuan telah dibiayai secara rahsia oleh Cikgu Siti Zawiyah atas dasar mahu membantu anak bangsanya sendiri berjaya.

Dia percaya Ridzuan pelajar cemerlang yang dapat mengubah nasib keluargany­a kelak.

Masa berlalu takdir Allah menentukan berlaku keretakan dalam rumahtangg­a Cikgu Siti Zawiyah dengan Azlam apabila dia mengetahui Azlam mempunyai kekasih lain dan berlaku curang.

Pada masa sama juga akhirnya terbongkar rahsia Cikgu Siti Zawiyah turut menjadi mangsa dera suaminya itu.

Setelah tamat pengajian di Universiti, Ridzuan mula menjejaki Cikgu Siti Zawiyah atas dasar ingin membalas jasa baik cikgunya itu selama ini. Namun dia begitu sedih apabila mendapati Cikgu Siti Zawiyah kini bukanlah seperti dirinya yang dahulu. Dia yang sekarang hanya mampu duduk di kerusi roda kerana lumpuh

Ternyata cinta Ridzuan terhadap Cikgu Siti Zawiyah tidak pernah berubah. Dia mengambil keputusan mahu menjadikan bekas gurunya itu sebagai isterinya. Namun adakah Cikgu Siti Zawiyah terbuka hati mahu menerimany­a? Ikuti kesudahann­ya di TV1.

Bagi mereka yang tidak sempat untuk menonton di TV, mereka berpeluang menontonny­a menerusi portal online, Myklik atau aplikasi rtm mobile.

 ??  ?? WATAK UTAMA: Siti Zawiyah yang cekal dan tabah bergelar pendidik lakonan Siti Elizad.
WATAK UTAMA: Siti Zawiyah yang cekal dan tabah bergelar pendidik lakonan Siti Elizad.
 ??  ?? TURUT BERLAKON: Fauziah Nawi (kanan) dan Eyka Farhana turut berlakon dalam telemovie ini.
TURUT BERLAKON: Fauziah Nawi (kanan) dan Eyka Farhana turut berlakon dalam telemovie ini.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia