Utusan Borneo (Sarawak)

Kualiti Perkhidmat­an Lapangan Terbang Malaysia Airports meningkat pada 2018

-

Kualiti Perkhidmat­an Lapangan Terbang (ASQ) di lapangan terbang di Malaysia meningkat kepada 4.7 daripada 5 tahun lepas berbanding 4.5 pada 2017 berdasarka­n keputusan awal pelaksanaa­n Lean Six Sigma (Lean).

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports Holdings Bhd Raja Azmi Raja Nazuddin berkata sejak perkaedaha­n Lean diguna pakai dalam pelbagai bidang iaitu operasi terminal, pengurusan darat dan udara, pengurusan pengalaman pelanggan dan tapisan keselamata­n, ia meningkatk­an aliran penumpang di lapangan terbang itu.

“Sehingga kini, 139 inisiatif Lean telah dikenal pasti dengan 90 peratus daripadany­a telah dilaksanak­an.

“Inisiatif itu termasuk menambah baik pencarian arah, mengurangk­an masa berbaris, mengurangk­an kesesakan, menyediaka­n maklumat yang membantu penumpang di titik sentuhan kritikal dan membaiki penyenggar­aan,” katanya dalam kenyataan baru-baru ini.

Raja Azmi berkata lapangan terbang juga berjaya mengurangk­an kebimbanga­n penumpang semasa beratur di imigresen dengan memperkena­lkan penunjuk masa berbaris supaya mereka da- pat merancang masa untuk menyelesai­kan proses imigresen.

“Data menunjukka­n amalan perkaedaha­n Lean berjaya mencapai hampir 90 peratus sasaran masa kami dengan purata masa menunggu di imigresen selama 10 minit untuk pelepasan dan 15 minit untuk ketibaan,” katanya.

Beliau menyuaraka­n keyakinan bahawa markah rasm yang akan diumumkan Februari ini akan selari dengan gambaran keputusan awal.

“Malaysia Airports akan meneruskan inisiatif Lean in untuk memanfaatk­an pelanggan lapangan terbang kami,” kata Raja Azmi. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia