Utusan Borneo (Sarawak)

Orang awam dinasihat waspada bahaya tiang elektrik tumbang

-

Orang awam diingatkan supaya sentiasa mengambil langkah berjagajag­a dengan bahaya kemudahan elektrik yang rosak akibat kejadian ribut yang kuat baru-baru ini sehingga boleh menyebabka­n tiang elektrik tumbang.

Menurut kenyataan media Sarawak Energy, mereka mesti menjauhi talian elektrik daripada tiang elektrik yang tumbang itu kerana ia mungkin masih bertenaga atau hidup yang boleh menimbulka­n bahaya keselamata­n.

Orang ramai harus segera memaklumka­n kepada Pusat Penjagaan Pelanggan Sarawak Energy yang beroperasi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu dengan menghubung­i 1300 88 3111 atau melalui aplikasi mudah alih SEB Cares untuk melaporkan insiden itu.

Ia bagi membolehka­n pasukan teknikal mengalih atau menggantik­an tiang elektrik yang tumbang dan talian elektrik dengan selamat.

Sementara pasukan teknikal kini dalam keadaan berjaga-jaga untuk memulihkan bekalan elektrik ke kawasan yang terjejas, orang ramai dinasihatk­an supaya mengamalka­n tips keselamata­n.

Antaranya, sentiasa beranggapa­n bahawa setiap talian elektrik yang rosak atau jatuh masih mempunyai tenaga (elektrik) dan segara laporkan kepada Sarawak Energy untuk mendapatka­n bantuan.

Selain itu, jika melihat talian elektrik jatuh atau rosak, orang ramai dinasihatk­an supaya tidak menyentuh dan menjauhkan diri sekurangku­ranganya 10 meter daripada kawasan tersebut serta jangan memandu atas talian elektrik yang jatuh.

Manakala dalam keadaan di mana talian elektrik jatuh ke atas kenderaan, orang ramai perlu kekal dalam kenderaan sehingga bantuan tiba dan memberi amaran kepada orang lain agar mereka tidak menyentuh kenderaan itu.

S e k i r a n y a m a h u meninggalk­an kenderaan kerana bahaya lain seperti k e b a k a r a n , m e r e k a dinasihatk­an untuk melompat jauh dengan tidak menyentuh kenderaan itu sambil mendarat dengan kedua-dua kaki di atas tanah pada masa yang sama, selain meninggalk­an kawasan itu pada jarak 10 meter.

Orang ramai juga diingatkan supaya jangan berjalan atau lari kerana adalah berbahaya untuk berbuat demikian. KUCHING: Mimbar Permuafaka­tan Ibu Bapa M a l a y s i a ( M A P I M ) Sarawak menyaranka­n agar pemilihan kontraktor untuk melaksanak­an kerja membangun dan menyelengg­ara sekolah daif di Sarawak dilakukan secara terbuka.

Y a n g D i p e r t u a n y a Omar Immun berkata, pemilihan secara terbuka k o n t r a k t o r s e p e r t i diumumkan Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM) membolehka­n kerja dilaksana mengikut spesifikas­i yang betul dan mengikut jadual.

Beliau berkata pemantauan juga harus dilakukan dengan teliti dan tegas agar ketirisan tidak berlaku.

“Kita tidak mahu lagi ada masalah berbangkit yang timbul selepas peruntukan

 ??  ?? OMAR
OMAR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia