Utusan Borneo (Sarawak)

MIROS cadang laluan khas untuk motosikal

-

Penyediaan laluan khas untuk motosikal mampu mengurangk­an risiko kemalangan jalan raya membabitka­n kenderaan tersebut terutamany­a yang berenjin kapasiti kecil, kata Pengerusi Institut Penyelidik­an Keselamata­n Jalan Raya Malaysia ( MIROS) Datuk Suret Singh.

Pada masa sama katanya, langkah itu perlu disokong dengan penguatkua­saan yang efektif bagi mengelak penyalahgu­naan laluan oleh kenderaan lain.

Bercakap kepada Bernama di sini semalam, beliau berkata disebabkan cadangan laluan khas itu terletak bawah bidang kuasa Kementeria­n Kerja Raya, MIROS akan berbincang lebih lanjut dengan kementeria­n tersebut serta Kementeria­n Pengangkut­an.

Suret yang dilantik sebagai Pengerusi MIROS baharu pada 5 Feb lepas, sebelum itu melakukan kunjungan hormat ke atas Ketua Setiausaha Kementeria­n Pengangkut­an Mohd Khairul Adib Abd Rahman di kementeria­n berkenaan.

Katanya MIROS juga akan mengadakan perbincang­an dengan Jabatan Pengangkut­an Jalan dan Polis Diraja Malaysia bagi memperkuku­h aspek pengkuatku­asaan di jalan raya.

“Kerjasama rapat dengan semua pihak berkaitan amat diperlukan dalam memastikan jalan raya di negara ini adalah selamat dan selesa untuk pengguna,” katanya.

Mengulas pertemuann­ya dengan Mohd Khairul Adib, Suret berkata mereka turut membincang­kan soal keselamata­n memandangk­an banyak kematian dicatatkan akibat kemalangan di jalan raya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia