Utusan Borneo (Sarawak)

Stor simpanan cat, cecair peluntur sebuah kilang terbakar

-

Sebuah stor simpanan cat dan cecair peluntur cat di kilang acuan dan barangan plastik di Jalan Riang, Taman Gembira, di sini, terbakar, namun tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan.

Ketua Zon 1 (Johor Bahru), Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Johor, Penguasa Kanan Bomba 1 Mohd Faizol Selamat berkata kebakaran yang hanya menjejaska­n kira-kira 30 peratus stor terbabit dipercayai berlaku kira-kira jam 8 pagi.

“Bomba menerima panggilan kecemasan pada 8.59 pagi sebelum tiba di kilang berkenaan pada 9.07 pagi.

“Operasi pemadaman melibatkan empat jentera dan sebuah lori tangki air dari Balai Bomba Tebrau, Johor Bahru dan Skudai,” katanya yang ditemui pemberita di tempat kejadian.

Mohd Faizol berkata sera- mai 30 anggota bomba mengambil masa kira-kira sejam untuk mengawal kebakaran di stor berukuran 20x40 meter terbabit dari merebak sebelum api berjaya dipadam sepenuhnya kira-kira 10.30 pagi.

Beliau berkata kejadian berlaku ketika para pekerja kilang berkenaan sedang bekerja, namun kesemua mereka berjaya menyelamat­kan diri.

Katanya, hanya seorang pekerja lelaki yang juga anggota Pasukan Tindakan Kecemasan ( ERT) kilang terbabit cedera di dahi akibat terjatuh ketika membantu pemadaman awal dan dihantar ke hospital berdekatan bag rawatan.

“Secara keseluruha­nnya kebakaran terbabit hanya melibatkan lima peratus daripada keseluruha­n kawasan kilang itu. Punca dan anggaran kerugian sedang disiasat,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia