Utusan Borneo (Sarawak)

Kejohanan Tinju Remaja Sarawak 2019 dijangka diadakan pada April depan

-

Dalam usaha mengangkat martabat sukan tinju di Sarawak, Persatuan Tinju Negeri Sarawak (SABA) bercadang menganjurk­an Kejohanan Tinju Remaja Sarawak 2019.

Presiden SABA, Datuk Rahman Lariwoo berkata pihaknya masih belum menetapkan tarikh sebenar kejohanan tersebut namun dijangka dianjurkan pada April depan.

Menurutnya, SABA juga mengadakan perbincang­an dalam masa terdekat bagi memilih tarikh sebenar dan venue kejohanan diadakan di Bandar raya Kuching.

“Kejohanan ini dibahagika­n kepada beberapa kategori dan syarat utama penyertaan adalah peserta mestilah berusia 21 tahun ke bawah.

“Objektif utama kejohanan ini untuk mencari petinju-petinju pelapis yang berpotensi untuk diserapkan dalam skuad Sukan Malaysia ( SUKMA) Sarawak,” jelasnya.

Pengurus skuad tinju negara itu berkata, SABA juga bersetuju melantik jurulatih baharu, Paunandes Paulus bagi menggantik­an Fred Mandagi.

Katanya, jurulatih kelahiran Sabah itu akan memulakan tugas secara rasmi di sini pada Mac depan.

“Beliau akan membantu Wilbur Andogan bagi melaksanak­an program pembanguna­n tinju negeri.

“Saya harap pengalaman­nya sebagai jurulatih sebelum ini dapat membantu melahirkan lebih ramai petinju berwibawa di Sarawak,” katanya.

Paunandes, 36, sebelum ini menjadi jurulatih tinju di Majlis Sukan Negara (Serantau Pulau Pinang) dari 2016 hingga 2018.

Beliau juga pernah mewakili negara pada kejohanan seperti Sukan SEA, Sukan ASEAN dan Sukan Komanwel.

 ??  ?? RAHMAN
RAHMAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia