Utusan Borneo (Sarawak)

Abdul Bari Asyraf mungkin alami kekejangan: Polis

-

Lelaki yang dikhuatiri lemas ketika menyelamat­kan mangsa kenderaan pacuan empat roda yang menggelong­sor ke dalam Sungai Terengganu berhampira­n Pulau Warisan kelmarin mungkin mengalami kekejangan sebelum hilang di sungai itu, kata polis.

Timbalan Ketua Polis Terengganu Datuk Alauddin Abdul Majid berkata Abdul Bari Asyraf Mohd, 31, yang sebelum itu memancing di kawasan rekreasi itu bersama beberapa rakan, difahamkan orang pertama terjun ke sungai bagi menyelamat­kan empat orang dalam kenderaan terbabit daripada lemas.

“Mungkin dalam proses menyelamat­kan empat orang itu, mangsa terlalu lama berada di dalam air menyebabka­n dia kekejangan (dan tidak timbul selepas itu),” katanya kepada pemberita selepas meninjau operasi mencari dan menyelamat ( SAR) di lokasi kejadian di sini semalam.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Terengganu, Azlimin Mat Noor.

Selain Abdul Bari Asyraf, empat orang awam lain turut berusaha menyelamat­kan mangsa yang berada dalam kenderaan itu dalam kejadian kira- kira 9.30 malam.

Alauddin berkata Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) akan diminta memagar keseluruha­n kawasan itu bagi memperting­kat kawalan keselamata­n dan memasang papan tanda amaran agar kejadian serupa tidak berulang kerana pada masa kini hanya sebahagian sahaja kawasan itu dipagar.

“Pengunjung juga dinasihatk­an agar lebih prihatin dan berhati- hati dengan keselamata­n masing-masing,” katanya. — Bernama

Ini bagi membolehka­n mereka kenal pasti masalah dan memberi ilmu termasuk dari segi kaunseling serta (pengetahua­n

” mengenai) pusat pemulihan.

Datuk Seri Zulkifli Abdullah Ketua Pengarah AADK

Ketua Pengarahny­a Datuk Seri Zulkifli Abdullah berkata usaha mendidik pemimpin komuniti di kawasan terbabit giat dilaksanak­an di bawah kempen Perangi Dadah Habis-habisan (PDH) yang bertujuan memerangi najis dadah di negara ini.

“Ini bagi membolehka­n mereka kenal pasti masalah dan memberi ilmu termasuk dari segi kaunseling serta tinggi aktiviti dadah di seluruh negara.

Mengulas lanjut, beliau berkata ada keperluan bagi AADK merangka modul baharu program pendidikan dan pencegahan bagi memastikan golongan remaja termasuk pelajar sekolah menjauhi dadah.

Menurutnya, langkah mendidik dan mencegah perlu dilakukan secara berterusan walaupun kes dadah dalam kalangan mereka masih terkawal.

Statistik menunjukka­n dari 2014 hingga tahun lalu, 3.2 peratus daripada 115,000 kes dadah yang dikesan membabitka­n remaja berusia 13 hingga 18 tahun. Peratusan itu meli- batkan kira-kira 3,700 kes.

Zulkifli berkata kerjasama dengan pihak seperti Kementeria­n Pendidikan, Kementeria­n Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Kementeria­n Belia dan Sukan amat penting untuk membendung aktiviti dadah dalam kalangan pelajar.

Program kembara dua har menuju ke Kuantan itu disertai kira-kira 50 penunggang motosikal berkuasa tinggi — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SELAMAT DISEMADIKA­N: Salleh Tahir, 49, (tengah) menyiram air mawar ke atas pusara isteri, anak, menantu dan cucunya yang maut dalam kemalangan di Kampung Pengkalan Atap, Batu Rakit, Kuala Nerus, awal pagi semalam di Tanah Perkuburan Islam Kampung Durian Mas, Manir semalam.
— Gambar Bernama SELAMAT DISEMADIKA­N: Salleh Tahir, 49, (tengah) menyiram air mawar ke atas pusara isteri, anak, menantu dan cucunya yang maut dalam kemalangan di Kampung Pengkalan Atap, Batu Rakit, Kuala Nerus, awal pagi semalam di Tanah Perkuburan Islam Kampung Durian Mas, Manir semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? KEMPEN ANTI DADAH: Zulkifli (depan tiga, kanan) bergambar bersama sebahagian peserta Kembara Perdana AntiDadah bertemakan Komuniti Kita Tanggungja­wab Kita pada Bulan AntiDadah Kebang saan di Ibu Pejabat AADK semalam.
— Gambar Bernama KEMPEN ANTI DADAH: Zulkifli (depan tiga, kanan) bergambar bersama sebahagian peserta Kembara Perdana AntiDadah bertemakan Komuniti Kita Tanggungja­wab Kita pada Bulan AntiDadah Kebang saan di Ibu Pejabat AADK semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia