Utusan Borneo (Sarawak)

Melaka terus pantau wabak Chikunguny­a

-

Jabatan Kesihatan negeri akan memantau dan menjalanka­n kawalan secara berterusan bagi mengawal wabak Chikunguny­a walaupun wabak berkenaan telah diisytihar­kan tamat pada 6 Feb lepas.

Exco Kesihatan dan Antidadah Melaka, Low Chee Leong meminta orang ramai supaya turut melakukan langkah pencegahan pembiakan nyamuk aedes bagi membendung penularan penyakit yang disebabkan oleh virus itu.

Beliau berkata semua pihak yang terlibat terutamany­a anggota masyarakat diharap terus memberikan kerjasama dalam usaha membendung penularan penyakit yang disebarkan oleh nyamuk aedes, yang juga merupakan pembawa virus denggi.

“Oleh itu, pencegahan pembiakan nyamuk adalah penting bagi membendung penularan penyakit dan antara yang perlu dilakukan ialah membersihk­an persekitar­an serta mencari dan memusnahka­n tempat pembiakan aedes di kediaman selain menggunaka­n semburan Aerosol bagi membunuh nyamuk dewasa di dalam rumah,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata sehingga 23 Januari lepas, terdapat sembilan kes Chikunguny­a telah disahkan oleh makma termasuk satu kejadian wabak penyakit itu telah dilaporkan di Taman Dato Abdul Aziz Umbai.

Katanya, situasi wabak adalah terkawal dan tiada kes kematian yang dilaporkan dan aktivit kawalan seperti pencarian dan pemusnahan tempat pembiakan nyamuk, semburan kabus dan tindakan penguatkua­saan telah pun dijalankan meliput seluruh kawasan Taman Dato Abdul Aziz, serta kawasan d sekitar 500 meter radius taman tersebut.

“Siasatan masih terus dijalankan bagi mengenal past punca sebenar berlakunya jangkitan kejadian wabak tersebut dan kali terakhir wabak Chikunguny­a di laporkan di Melaka adalah pada 2008,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia