Utusan Borneo (Sarawak)

Perkasa usaha tarik ramai pelabur ke Johor

-

Usaha menarik lebih ramai pelabur dari dalam dan luar negara ke Johor perlu diperkasa bagi merancakka­n perkembang­an ekonomi serta industri di negeri ini seterusnya memberi pulangan kepada rakyat, kata Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata satu daripada inisiatif bagi merealisas­ikan hasrat itu adalah menjadikan Bukit Gambir di sini sebagai hab industri kecil dan sederhana (IKS) untuk menarik lebih ramai pelabur dalam sektor industri itu.

Muhyiddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Gambir berkata pembanguna­n terancang bagi hab IKS itu di kawasan seluas lebih 0.4 hektar telah dipersetuj­ui oleh kerajaan negeri.

“Saya telah mencadangk­an perkara ini di peringkat negeri supaya ia dapat diperhebat­kan termasuk membawa masuk industri baharu dan ia telah dipersetuj­ui oleh kerajaan negeri untuk membangunk­an industri IKS.

“Ia akan dimajukan Johor Corporatio­n bersama beberapa pelabur tempatan dan negeri-negeri lain, sekali gus dapat membangunk­an ekonomi di Wilayah Johor Utara,” katanya ketika berucap pada majlis sambutan Tahun Ba- haru Cina peringkat Dewan Undangan Negeri Gambir di Stadium Foong Yoon Kong, Bukit Gambir, di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh berkata perancanga­n berkenaan secara tidak langsung mampu membuka peluang pekerjaan kepada penduduk sekitar kawasan berkenaan.

Katanya, usaha itu juga sejajar dengan hasrat kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam memastikan setiap rakyat di negara ini mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang baik.

“Ketika ( saya) menjadi Menteri Besar Johor (dahulu), kita kerap mengadakan rombongan dan misi pelaburan ke luar negara dan berjaya mena- rik ramai pelabur ke negeri in seterusnya mendirikan kilang yang mewujudkan banyak peluang pekerjaan baharu.

“Antara langkah kita nak ambil adalah sediakan peluang pekerjaan lebih banyak bagi yang telah bekerja tap pendapatan rendah kita mest usahakan supaya mereka dapat peroleh pendapatan lebih baik,” katanya. — Bernama

 ?? —Gambar Bernama ?? RAIKAN: Muhyiddin (tiga kiri) bersama tetamu jemputan menggaul ‘yee sang’ pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina Peringkat Parlimen Pagoh di Bukit Pasir, kelmarin.
—Gambar Bernama RAIKAN: Muhyiddin (tiga kiri) bersama tetamu jemputan menggaul ‘yee sang’ pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina Peringkat Parlimen Pagoh di Bukit Pasir, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia