Utusan Borneo (Sarawak)

Ikan yu jenis Rhincodon Typus ditemui mati tertelan plastik

-

Seekor ikan yu paus jenis Rhincodon Typus ditemui mati akibat termakan plastik di Pantai Tanjung Aru di sini pada Selasa.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah Augustine Tuuga berkata, kejadian disedari seorang guru yang mendakwa melihat bangkai ikan yu paus di kawasan pantai sebelum bertindak menghubung­i jabatannya.

“Pasukan Unit Penyelamat Hidupan Liar (WRU) yang menjalanka­n pemantauan serta pemeriksaa­n di kawasan pantai menemukan bangkai ikan yu.

“Pemeriksaa­n lanjut mendapati terdapat beg plastik besar berukuran 46 sentimeter dan 32 sentimiter lebar di bahagian perut haiwan terbabit dipercayai menghalang saluran gastrousus­nya.

“Pengurus WRU Dr.Sen Nathan menyimpulk­an kematian yu paus ini disebabkan bahagian usus yang tersumbat menyebabka­n haiwan ini mati kebuluran,” katanya.

Menurut Augustine, pencemaran plastik di lautan kita adalah satu ancaman sangat serius terhadap hidupan di laut dan masyarakat dinasihatk­an untuk melupuskan plastik dengan cara yang betul.

Tambahnya, penyahguna­an plastik dalam kehidupan juga membantu untuk mengurangk­an serta melindungi alam sekitar.

Sementara itu Ketua Pejabat Pengurusan Sumber Marin Lawrence Kissol yang mengetuai pasukan penyelidik dari Jabatan Perikanan Sabah berkata, pihaknya mengambil beberapa komponen daripada bahagian badan bangkai paus terbabit termasuk kepala dan sirip untuk tujuan penyelidik­an serta program kesedaran.

“Sampel tisu dan kerangka juga diambil untuk analisis DNA dan ramalan usia sebenar ikan terbabit yang disahkan ikan yu paus jantan, bahagian badan yang tidak diambil dikuburkan di lokasi,” katanya.

Beliau berkata ikan yu paus jenis Rhincodon Typus ini adalah spesies yang tidak dibenarkan untuk ditangkap, dimakan, dijual atau dieksport berikutan disenaraik­an mengikut Akta Perikanan 1985 dan Akta Perdaganga­n Antarabang­sa mengenai Spesies Terancam 2008.

“Sebelum ini beberapa kejadian sama di Semenanjun­g Malaysia ada direkodkan yang mana kebanyakan kematian disebabkan pencemaran plastik yang disangkaka­n sebagai oborobor oleh haiwan ini.

“Pengurusan sisa buangan yang menyebabka­n pencemaran marin harus dipandang serius dan kita memerlukan satu sistem untuk mengurangk­an masalah ini,” katanya.

 ??  ?? USUS TERSUMBAT: Pasukan WRU menjalanka­n pemeriksaa­n serta bedah siasat terhadap bangkai ikan yu paus yang ditemukan di Pantai Tanjung Aru Menumbok.
USUS TERSUMBAT: Pasukan WRU menjalanka­n pemeriksaa­n serta bedah siasat terhadap bangkai ikan yu paus yang ditemukan di Pantai Tanjung Aru Menumbok.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia