Utusan Borneo (Sarawak)

Fuziah setuju istilah ‘pengganas’ perlu tafsiran lebih jelas

-

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh mengakui ada keperluan istilah ‘ pengganas’ didefinisi­kan secara lebih jelas bagi mengelakka­n ia terus disalah tafsir khususnya oleh masyarakat Barat yang sering mengaitkan­nya dengan agama Islam.

Katanya beliau percaya tafsiran yang jelas dapat membantu menangani pandangan serong masyarakat Barat terhadap agama dan masyarakat Islam khususnya.

“Pengganas ini ialah orang yang mengganas, menceroboh kawasan atau kepentinga­n orang lain seperti orang yang tidak mengiktira­f hak orang lain seperti di Palestin, dengan penceroboh­an Israel,” katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Beliau mengulas cadangan Mufti Perlis Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin selaku panel pada Forum Akta Kesalahan Keselamata­n (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) bertajuk ‘Siapa Pengganas dan Potensi Salah Guna Kuasa’ di Petaling Jaya, kelmarin.

Antara lain, Mohd Asri berkata ketiadaan takrifan jelas tentang istilah pengganas menyebabka­n istilah tersebut dikaitkan dengan Islam.

Terdahulu, Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan mengunjung­i rumah anak-anak yatim ‘Rapha Children Home’ bersempena sambutan Tahun Baharu Cina yang turut disertai Ahli Dewan Undangan Negeri Teruntum Sim Chon Siang. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia