Utusan Borneo (Sarawak)

Runtuhan platform tambakan punca insiden tanah runtuh Bukit Kukus

-

Kegagalan kontraktor untuk merujuk pakar kejurutera­an sebelum membina sebuah platform tambakan menjadi punca tanah runtuh di tapak pembinaan lebuh raya berkembar di Jalan Bukit Kukus, Paya Terubong dekat sini Oktober lepas.

Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang merangkap Pengerusi Jawatankua­sa Siasatan Bukit Kukus, Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman berkata hasil siasatan jawatankua­sa mendapati runtuhan itu berlaku di kawasan kerja sementara dan tidak melibatkan kawasan kerja kekal projek berkenaan.

“Mereka bina platform supaya mereka boleh letak jentera untuk membantu mereka mengangkat rasuk di bahagian atas tiang. Kami mendapati kontraktor membina platform tambakan itu tanpa membuat pengiraan kejurutera­an dan tidak menge- mukakan cadangan kaedah kerja kepada konsultan ataupun jurutera tempatan.

“Kemungkina­n amalan terbaik pembinaan tidak diikuti. Ujian pemadatan juga tidak dibuat seperti yang biasa dilakukan dalam amalan pembinaan terbaik. Perkara ini disokong oleh pihak konsultan yang mengawasi projek ini,” katanya pada sidang media, di sini semalam.

Tanah runtuh yang berlaku di tapak projek jalan berkembar Bukit Kukus kendalian Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) pada 19 Okt tahun lepas meragut nyawa sembilan pekerja asing dan mencederak­an empat orang lagi, manakala seorang lagi hilang.

Projek jalan berkembar itu bertujuan untuk menjadi jalan penghubung di antara Paya Terubong dan Relau dekat sini dan dijangka dapat disiapkan menjelang Mei 2020.

Ahmad Zakiyuddin berkata hujan lebat pada hari kejadian turut menyumbang kepada berlakunya insiden itu apabila air di dalam parit tidak dialirkan dengan sempurna dan meresap masuk ke dalam tanah timbunan menyebabka­n cerun tanah timbunan tidak stabil.

Jawatankua­sa itu turut mengenal pasti tujuh faktor lain menyebabka­n berlakunya insiden itu yang antaranya termasuk proses pembinaan yang tidak selamat, kekurangan pengawasan, kekurangan pemeriksaa­n komprehens­if dan pengurusan sub kontraktor yang lemah.

Katanya kerajaan negeri telah menyenarai­hitamkan kontraktor projek, Yuta Maju Sdn Bhd, jurutera perunding GEA (M) Sdn Bhd (konsultan) dan penyemak bebas G&P Profession­al Sdn Bhd yang turut bertanggun­gjawab dalam projek itu. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia