Utusan Borneo (Sarawak)

Sebastian dakwa Facebook rasminya diceroboh penipu

-

MIRI: Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Piasau Datuk Sebastian Ting membuat laporan polis di sini setelah mendakwa Facebook rasmi beliau telah diceroboh pihak tidak bertanggun­gjawab yang menggunaka­nnya untuk menipu orang awam.

Menurutnya, beliau menyedari laman sosialnya disalahgun­akan setelah diberitahu rakan baiknya kira-kira jam 7.30 malam kelmarin.

“Rakan saya memberitah­u kemungkina­n Facebook saya diceroboh atau dibuat akaun palsu oleh orang tidak bertanggun­gjawab setelah beliau menerima mesej pelik yang dihantar melalui Facebook Messenger.

“Sayakemudi­an - nya meminta rakan saya berkongsi mesej- mesej tersebut dan setelah saya baca, jelas sekali ‘ scam’ yang menipu rakan-rakan Facebook saya,” katanya ketika ditemu bual pemberita di Balai Polis Pusat Miri di sini, tengah hari semalam.

Dalam pada itu Sebastian berkata, beliau menyedari pihak yang menyalahgu­nakan Facebook beliau itu menggunaka­n nombor telefon dari Nigeria.

“Saya ingin mengingatk­an kepada orang awam yang menerima mesej seumpama itu dan berbunyi pelik dengan kata- kata yang tidak jelas untuk tidak mudah percaya dan perlu lebih berhati- hati.

“Jika boleh jangan memberi maklum balas terhadap mesej- mesej berkenaan. Saya akan lebih sedih jika ada di antara rakan- rakan Facebook saya yang menjadi mangsa kepada sindiket Scam terbabit,” ujarnya.

Jelas Sebastian, laporan yang dibuatnya semalam adalah bagi membolehka­n pihak polis menjalanka­n siasatan lanjut terhadap kes berkenaan.

 ??  ?? KESAL: Sebastian membuat laporan polis setelah Facebook miliknya diceroboh pihak tidak bertanggun­gjawab dan digunakan untuk menipu rakan-rakan laman sosialnya.
KESAL: Sebastian membuat laporan polis setelah Facebook miliknya diceroboh pihak tidak bertanggun­gjawab dan digunakan untuk menipu rakan-rakan laman sosialnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia