Utusan Borneo (Sarawak)

SK Meludam jayakan dua bengkel serentak

- Sumbangan Mohamad Bohari

Kebangsaan (SK) Meludam telah mengadakan dua program serentak di sekolah tersebut di Saribas pada 12 Februari lepas.

Program-program tersebut ialah Bengkel Kemahiran Keibubapaa­n dan Bengkel Pembelajar­an Abad Ke-21 yang disertai 300 ibu bapa, murid-murid tahun empat hingga enam dan para guru sekolah tersebut.

Bengkel Kemahiran Keibubapaa­n bertujuan untuk memberi penjelasan tentang kepentinga­n pendidikan dalam membentuk kemenjadia­n murid ke arah 4K (Komunikasi, Kolaborati­f, Kreatif dan Pemikiran Kritikal) 1N (Nilai).

Bengkel ini juga bertujuan untuk berkongsi peng- etahuan dan pengalaman dalam mendidik anak-anak ke arah kecemerlan­gan serta mencegah gejala sosial yang melanda remaja sekarang.

Sementara bengkel Pembelajar­an Abad Ke-21 memberi pendedahan kepada guru tentang peranan guru aktivator dalam Revolusi Industri 4.0.

Penceramah Dr Abg Ismail Abg Julhi sempat berkongsi dengan guru-guru tentang kepentinga­n penggunaan ‘digital tools’ (alat-alat digital) dalam pembelajar­an bilik darjah.

Turut hadir dan merasmikan kedua-dua bengkel tersebut ialah guru besar SK Meludam Ismail Hassan. Beliau amat berpuas hati dengan pengendali­an kedua-dua bngkel yang berjaya dilak- sanakan pada hari itu.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? KONGSI PENGETAHUA­N: Penceramah bergambar bersama Ismail (duduk tengah) dan guru-guru SK Meludam.
KONGSI PENGETAHUA­N: Penceramah bergambar bersama Ismail (duduk tengah) dan guru-guru SK Meludam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia