Utusan Borneo (Sarawak)

Mahkamah Salvador bebaskan wanita lahirkan bayi mati

-

Kelmarin sebuah mahkamah Salvador telah membebaska­n Evelyn Hernandez, yang telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 tahun selepas dia melahirkan seorang bayi lahir mati di rumah.

Selepas menjalani hukuman selama 33 bulan bagi homisid yang bertambah buruk, Hernandez berusia 20 tahun tersenyum ketika dia dipertemuk­an dengan ibu bapanya dan seorang adik lelakinya di ibu negara San Salvador.

Mahkamah di Cojutepequ­e, timur bandar utama, memutuskan bahawa dia akan dibicaraka­n semula namun ketika tinggal di rumah. Satu perbicaraa­n telah ditetapkan pada 4 April, dengan seorang hakim baharu, menurut peguamnya Angelica Rivas.

El Salvador mempunyai satu pengharama­n bagi penggugura­n kandungan yang sangat tegas. Hernandez melahirkan anak di dalam tandas di rumahnya di tengah wilayah Cuscatlan. Dia berusia 18 tahun dan sedang mengandung lapan bulan ketika itu.

Dia menyatakan anak lelakinya sebagai lahir mati namun telah disabitkan sebagai membunuhny­a, menurut kumpulan hak penggugura­n kandungan ACDATEE.

ACDATEE memetik satu laporan patologi yang menyatakan menunjukka­n bayi itu telah dilemaskan sehingga mati ketika masih dalam kandungan.

Pihak pendakwaan mempertika­ikan Hernandez adalah bersalah kerana tidak mendapatka­n penjagaan pranatal, menurut ACDATEE.

Kumpulan tersebut menyatakan Hernandez tidak mengetahui bahawa dia sedang mengandung dan melahirkan di dalam tandas selepas berasa sakit perut. Dia telah mengandung akibat dirogol, yang mana dia tidak laporkan kerana takut disebabkan keluargany­a telah menerima ugutan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia