Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan Sarawak rancang tambah baik kesalinghu­bungan di seluruh negeri

-

Kerajaan Sarawak merancang untuk menambah baik kesalinghu­bungan di seluruh negeri termasuk membina jambatan menghubung­kan Sri Aman dan Betong selain membina jalan dari Betong ke Linga.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Opengberka­tausahater­babit akan dilaksanak­an dengan dana kerajaan negeri.

Sehubungan itu, beliau mempertaha­nkan langkah mengenakan cukai jualan petroleum dan gas sebanyak lima peratus dengan Sarawak dijangka mengutip RM3.8 bilion setahun.

“Kita perlu mencari duit sendiri untuk melaksanak­an pembanguna­n di negeri ini kerana kita tidak boleh menunggu ( peruntukan) kerajaan persekutua­n,” katanya pada sambutan Tahun Baharu Cina anjuran 10 persatuan Cina cawangan Sri Aman, di sini semalam.

Katanya faktor kerajaan negeri keluar daripada Barisan Nasional dan membentuk Gabungan Parti Sarawak ialah bagi membolehka­n Kerajaan Sarawak berdikari dari segi pembanguna­n negeri.

Menyentuh perkara lain, Abang Johari berkata Sarawak akan melindungi autonomi imigresenn­ya bagi mengekalka­n keamanan dan keharmonia­n di negeri ini.

A u t o n o m i i n i membolehka­n Sarawak menyekat kemasukan pihak yang berhasrat menimbulka­n masalah di negeri ini, katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia