Utusan Borneo (Sarawak)

Beri komitmen agar lebih ramai pelancong China singgah ke Tawau

-

Pendekatan sesuai akan diambil untuk memastikan lebih ramai pelancong dari China singgah ke daerah ini, kata Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Datuk Christina Liew.

Beliau, yang juga Ahli Parlimen Tawau, berkata, perkara itu menjadi keutamaann­ya dalam usaha menjana lagi ekonomi di daerah ini untuk manfaat pendudukny­a.

“Sudah tentu saya akan bekerja keras bagi memastikan lebih ramai pelancong khususnya dari China yang datang ke kawasan pantai timur singgah satu atau dua malam di Tawau,” katanya pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina Parlimen Tawau di sini, malam kelmarin.

Justeru, beliau berkata agensi dan pengusaha pelanconga­n di negeri ini digesa memainkan peranan dan berganding bahu bagi merealisas­ikan hasrat itu.

Daerah ini juga mempunyai tarikan pelanconga­n, hasil kraf tangan dan kebudayaan termasuk menawarkan pilihan makanan laut.

Mengenai majlis itu, Liew berkata sambutan Tahun Baharu Cina yang diraikan di seluruh negara menjadi antara acara yang boleh menyatupad­ukan masyarakan berbilang kaum dan kepercayaa­n.

“Kita di Malaysia khusus di Sabah mempunyai banyak perayaan mengikut kepercayaa­n masing-masing dan disambut bersama menunjukka­n kita hidup dalam keadaan harmoni,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia