Utusan Borneo (Sarawak)

Pemandu maut, van bertembung lori bawa simen

Mangsa dikenali Ading Manggom, 47, maut akibat cedera parah di kepala dan badan

- Oleh Ambrose Rirang

BINTULU: Seorang pemandu maut apabila van dipandunya bertembung dengan sebuah lori sarat membawa muatan simen di Kilometer 36, Jalan Pesisir Pantai Bintulu-Miri sekitar jam 4 petang kelmarin.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penganguat­kuasaan Trafik Sarawak Superinten­den Alexson Naga Chabu mengesahka­n mangsa dikenali Ading Manggom, 47, maut akibat cedera parah di kepala dan badan.

“Sejurus sampai di lokasi kejadian, sepasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Bintulu berusaha mengeluar- kan mangsa yang tersepit di celah kenderaan,” katanya.

Menurutnya, bomba terpaksa menggunaka­n peralatan khas RTA untuk mengeluark­an mangsa yang hampir satu jam tersepit.

Menurut Alexson, sejurus mangsa dikeluarka­n pasukan paremedik daripada Unit Ambulans Hospital Bintulu melakukan pemeriksaa­n dan mengesahka­n mangsa telah meninggal dunia.

“Polis menjalanka­n siasatan terperinci bagi mengetahui punca berlaku kemalangan maut ini dan kita menghendak­i individu terlihat kejadian itu tampil memberi keterangan bagi memudahkan siasatan,” kata beliau.

Mayat mangsa kemudianny­a diserahkan kepada polis sebelum dihantar ke Rumah Mayat Hospital Bintulu bagi tujuan bedah siasat.

Alexson berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 41( 1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987.

“Sejurus sampai di lokasi kejadian, sepasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Bintulu berusaha mengeluark­an mangsa yang tersepit di ” celah kenderaan. Superinten­den Alexson Naga Chabu Ketua Jabatan Siasatan dan Penganguat­kuasaan Trafik Sarawak

 ??  ?? BERTEMBUNG: Kedua-dua kenderaan bertembung dalam kemalangan berhampira­n Ladang Sebubu, Jalan Pesisir Pantai Bintulu-Miri, pada petang Ahad.
BERTEMBUNG: Kedua-dua kenderaan bertembung dalam kemalangan berhampira­n Ladang Sebubu, Jalan Pesisir Pantai Bintulu-Miri, pada petang Ahad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia