Utusan Borneo (Sarawak)

All England: Chia, Soh gagal teruskan aksi cemerlang

-

Beregu lelaki negara, Aaron Chia Teng Fong-Soh Wooi Yik gagal meneruskan aksi cemerlang setelah tewas pada aksi final Kejohanan Badminton All England 2019 di Arena Birmingham, England pada Ahad lalu.

Pasangan bukan pilihan itu yang menumbangk­an beberapa beregu terbaik dunia sebelum ini mempamerka­n aksi terpuji ketika menentang bekas juara dunia 2015, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan dari Indonesia pada aksi final yang turut disiarkan secara langsung di TV1 malam kelmarin.

Chia- Soh bermula dengan langkah kanan setelah menang 21-11 pada set pertama.

Tersentak dengan kekalahan tersebut, Mohammad dan Hendra kembali memperkema­skan corak permainan dan melakukan serangan bertali arus untuk meraih kemenan- gan 21-14 pada set kedua.

Kesilapan di jaring selain pukulan yang beberapa kali keluar gelanggang oleh Chia dan Soh pada set ketiga, jelas dimanfaatk­an sepenuhnya oleh Mohammad dan Hendra yang melakar kemenangan 21-12, sekali gus kejuaraan All England kedua untuk mereka setelah muncul juara pada 2014.

Kegagalan tersebut menyaksika­n Chia- Soh gagal menamatkan badi kejuaraan yang kali terakhir dimenangi bekas beregu negara, Koo Kien Kiat-Tan Boon Heong pada 2007.

Pasangan muda negara itu sebelum ini beraksi cemerlang termasuk mengejutka­n beregu ke-12 dunia, Liu Cheng-Zhang Nan dari China pada aksi suku akhir dan pasangan kesembilan dunia, Fajar Alfian-Muhammad Rian Ardianto dari Indonesia pada separuh akhir. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia