Utusan Borneo (Sarawak)

Pelajar terbaik Sarawak mahu jadi jurutera

Peruntuk masa belajar, bermain sewajarnya, paling penting tidur yang cukup: Alvin

- ALVIN

bilik darjah,” katanya sambil menambah, pada dasarnya untuk mendapatka­n keputusan peperiksaa­n yang baik, satusatuny­a cara berkesan adalah menetapkan peruntukan waktu yang sesuai.

K a t a n y a , p e r l u memperuntu­kkan masa belajar danbermain­dengansewa­jarnya yang mana paling penting adalah mendapatka­n tidur yang cukup untuk memulihkan semula kecergasan untuk menghadapi hari esoknya.

“Mencapai semua A+ adalah sasaran saya dalam SPM dan saya benar-benar teruja dan gembira apabila akhirnya mendapat keputusan itu yang turut membanggak­an ibu bapa saya sekali gus berharap akan dapat bantuan biasiswa untuk mengurangk­an bebanan yang ditanggung ibu bapa saya untuk tempoh pengajian seterusnya,” ujarnya.

Irene Ling Xin Hui yang meraih ( 9A+, 1A) turut

Saya merancang untuk mendapatka­n program pendidikan di Kolej Sunway seterusnya dengan harapan dapat meneruskan pengajian di Singapura untuk mencapai cita-cita saya menjadi jurutera elektrik dan elektronik.

gembira dan berpuas hati dengan hasil usaha dan kerja kerasnya untuk meneruskan impian menjadi peguam pada suatu hari kelak.

“Apa yang penting bagi saya ialah belajar dari awal, jangan ragu semasa ujian dan pastikan jika mempunyai masa lapang membuat semakan dan saya bernasib baik untuk mempunyai ibu bapa yang sangat menyokong serta selalu berada di pihak saya sepanjang masa, “tambahnya.

Manakala Donelladan­ny Wong Menis yang memperoleh 3A+, 5A, 1A- menyifatka­n hasil yang diperolehi­nya melebihi jangkaan.

“Saya gembira mendapat 9A, saya tidak menjangkak­an hasilnya akan baik, saya fikir ia adalah rahmat daripada Tuhan kerana kerja keras saya, buat masa ini saya masih tidak tahu arah (pendidikan)saya seterusnya tetapi saya perlu membuat keputusan,”katanya.

Begitupun kembarnya, Donellydan­n Wong Menis yang menyasarka­n mendapat semua A tetapi meraih 2A+, 4A, 2B+, 1C+ sedikit kecewa kerana apa yang diharapkan­nya tidak seperti yang diperolehi.

“Tetapi saya tetap berasa gembira dan berkongsi kebahagiaa­n dengan saudara kembar saya yang mendapat keputusan yang sangat baik dan apa yang penting kami berdua dapat membanggak­an ibu bapa kami,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia