Utusan Borneo (Sarawak)

Program Lensa Skrin 2019 di UNIMAS Sabtu ini KOTA SAMARAHAN:

-

Beliau berkata, penstruktu­ran itu juga untuk membolehka­n nelayan terus berada dalam industri perikanan dan menyumbang kepada pengeluara­n makanan negara.

“Penguranga­n nilai bantuan yang diterima oleh nelayan kepada RM200 sebulan adalah mengambil kira langkah kerajaan untuk menstabilk­an pada kemajuan sosial dan ekonomi ahlinya.

“Justeru, PNK perlu bersama mencorak idea dan gerak kerja dalam mendapatka­n penyelesai­an positif kepada isu-isu ini bagi melahirkan ahli yang berpendapa­tan tinggi,” katanya.

Menurutnya, seramai 19,000 nelayan berdaftar dengan LKIM membabitka­n 18 PNK di seluruh Sarawak.

Ditanya mengenai isu penceroboh­an nelayan asing, Intan berkata tiada sebarang laporan diterima LKIM berhubung kes penceroboh­an dalam kawasan perairan Sarawak setakat ini.

“Bagaimanan­pun. ahli per- satuan diminta memberi kerjasama dengan melaporkan sebarang aktiviti penceroboh­an bagi memastikan sumber hasil laut kita terus terpelihar­a,” tegasnya.

Sementara itu, Pengerusi PNK Buntal Djoesman Supian memaklumka­n bahawa persatuan itu berjaya mencatat

Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) melancarka­n aplikasi mudah alih Jejak Asnaf versi kedua untuk memudahkan masyarakat menyalurka­n maklumat mengenai golongan asnaf yang layak menerima bantuan.

Pengurus Besar TBS Datu Abang Mohd Shibli Abang Mohd Nailie berkata, aplikasi Jejak Asnaf terbaharu itu bertujuan memperluas­kan lagi usaha mengenal pasti individu yang memerlukan bantuan.

Beliau berkata, pihaknya berusaha memberi perkhidmat­an terbaik dengan memberi respons segera selepas keuntungan bersih sebanyak RM187,453 bagi tahun 2018 berbanding RM36,024 pada 2017

“Faktor peningkata­n ini berlaku disebabkan aktiviti ekonomi meningkat seperti pembekalan, pemasaran ikan dan sebagainya.

“Oleh itu, saya mengu- menerima maklumat melalui aplikasi itu.

“Aplikasi Jejak Asnaf akan memudahkan masyarakat menyalurka­n sebarang maklumat termasuk gambar dan lokasi individu yang memerlukan bantuan.

“TBS akan turun padang menyiasat sama ada individu yang dimuatkan dalam aplikasi ini layak menerima bantuan,” katanya pada sidang media berhubung program Asnaf Health Ride 2019 di Ibu Pejabat TBS di sini, semalam.

Abang Mohd Shibli menambah, versi pertama aplikasi capkan terima kasih kepada kerajaan atas bantuan dan sokongan yang diberikan kepada kami terutama LKIM,” katanya sambil menggesa semua ahli PNK Buntal seramai 1,438 orang memberi idea dan sumbangan bagi kemajuan persatuan itu pada masa akan datang. Jejak Asnaf yang pertama dilancarka­n pada 2018 berjaya mengesan 97 golongan asnaf di seluruh negeri ini.

“Sebahagian daripada 97 golongan asnaf ini telah menerima bantuan sara hidup daripada TBS,” katanya sambil menambah, TBS sentiasa memastikan hanya penerima yang layak akan diberi bantuan.

Justeru, beliau meminta kerjasama masyarakat supaya tidak terus mengkritik TBS apabila dilihat tidak memberi respons terhadap maklumat yang disalurkan dalam aplikasi mudah alih Jejak Asnaf.

Persatuan Seniman Malaysia dengan kerjasama Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) akan menganjurk­an Program Lensa Skrin 2019 pada Sabtu ini di Panggung Eksperimen, Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif (FSGK), UNIMAS.

Program itu merupakan antara acara yang dianjurkan Persatuan Seniman Malaysia sempena Festival Filem Malaysia Ke-30.

Malah, bengkel yang turut diselarask­an oleh Program Sinematogr­afi serta Drama dan Teater, UNIMAS ini akan menampilka­n pelakon handalan Zahid Tajuddin (juga dikenali sebagai Ropie Cecupak) dan Fauzi Nawawi untuk mengadakan bengkel asas lakonan serta sesi apresiasi filem dari jam 9 pagi hingga 9 malam.

Semasa bengkel lakonan asas, peserta akan diberi peluang mempelajar­i teknik-teknik asas yang diperlukan semasa berlakon dalam filem.

Satu sesi uji bakat lakonan juga akan diadakan untuk menguji kemahiran yang dipelajari peserta.

Semasa bengkel ini, peserta turut mampu mempelajar­i cara-cara pengarahan pelakon secara beretika.

Proses ini akan membantu peserta mengetahui caracara berkomunik­asi dengan pelakon agar mereka dapat mempersemb­ahkan emosi, aksi atau dengan kata ringkas, lakonan yang diinginkan oleh pengarah.

Pengamal industri yang berpengala­man ini juga akan menonton dan membincang­kan tentang filem Hantu Kak Limah 3 yang telah mencatat kutipan kedua tertinggi dalam rekod kutipan jualan tiket pawagam Malaysia.

Penyertaan Program Lensa Skrin adalah percuma dan pendaftara­n akan bermula pada jam 9 pagi di Panggung Eksperimen, FSGK, UNIMAS.

Untuk pertanyaan mengenai bengkel ini orang ramai boleh menghubung­i talian 082-581 389.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia