Utusan Borneo (Sarawak)

Penggiat seni dan budaya perlu sertai program ‘Singgah Sini, Santai Seni’

-

Penggiat seni dan budaya disarankan untuk mengambil peluang melibatkan diri dalam program ‘Singgah sini, Santai Seni’ sepanjang tahun 2019.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Christina Liew berkata, program yang diadakan di Pentas Budaya itu akan dijadikan tempat bagi para penggiat seni dan budaya menempatka­n karya masing-masing.

“Sebelum ini, saya mendapati para penggiat seni dan budaya sering kali merungut mengenai ketiadaan tempat serta ruangan bagi mereka untuk berkarya.

“Maka, program yang diadakan ini terbuka kepada mereka untuk menonjolka­n bakat masing-masing,” katanya ketika merasmikan Program Singah Sini, Santai Seni di Pentas Budaya Laman Seni Wisma Budaya di sini, malam Sabtu.

Teks ucapannya disampaika­n Pembantu Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar Assafal P Alian.

Christina yang juga Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar berkata, program itu diharapkan dapat melahir serta mencungkil bakat anak- anak muda dan para penggiat seni yang berkemahir­an tinggi dalam setiap acara yang dipersemba­hkan.

“Saya juga berharap program ini menjadi pusat menzahirka­n bakat dan keunikan budaya Sabah yang sekali gus mempromosi­kan pelanconga­n budaya,” katanya.

Beliau juga berharap program itu akan diberikan sokongan penuh oleh semua pihak di samping turut serta dalam acara berkenaan.

 ??  ?? PAPARAN SENI: Assafal meninjau pameran yang diadakan pada Program Singah Sini, Santai Seni di Pentas Budaya Laman Seni Wisma Budaya di Kota Kinabalu.
PAPARAN SENI: Assafal meninjau pameran yang diadakan pada Program Singah Sini, Santai Seni di Pentas Budaya Laman Seni Wisma Budaya di Kota Kinabalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia