Utusan Borneo (Sarawak)

Mahkamah Agung Myanmar akan buat keputusan rayuan dua wartawan Reuters

-

YANGON: Mahkamah Agung di Myanmar akan memutuskan pada Selasa depan mengenai satu rayuan oleh dua wartawan Reuters yang dipenjarak­an kerana melanggar satu undang-undang rahsia rasmi era koloni, dalam satu kes yang telah menimbulka­n persoalan mengenai peralihan negara kepada demokrasi.

Wa Lone, 33, dan Kyaw Soe Oo, 29, telah berada dalam tahanan selama lebih dari 16 bulan sejak mereka ditangkap pada Disember 2017 ketika bertugas dalam satu siasatan mengenai pembunuhan 10 penduduk lelaki Islam Rohingya semasa satu serangan tentera di bahagian barat negara.

Mahkamah Agung, mahkamah paling tinggi di Myanmar, telah menyenarai­kan kes wartawan tersebut di dalam laman sesawangny­a dan laman Facebook kelmarin.

Kerajaan telah menyatakan mereka telah ditemui dengan memiliki dokumen rahsia yang boleh menjejaska­n keselamata­n negara.

Menggarisk­an dasar mereka untuk rayuan pada Mac, peguam wartawan tersebut, Khin Maung Zaw, memetik kekurangan bukti bagi satu jenayah dan bahan bukti bahawa kedua-dua mereka telah diperangka­p oleh pihak polis. Seorang anggota polis memberitah­u sebuah mahkamah rendah pada tahun lepas bahawa anggota polis telah meletakkan dokumen rahsia terhadap dua wartawan itu.

Seorang hakim mahkamah daerah di Yangon mendapati dua wartawan itu bersalah di bawah Akta Rahsia Rasmi pada September lepas dan menjatuhka­n hukuman terhadap mereka penjara selama tujuh tahun. Mahkamah Tinggi Yangon telah menolak satu rayuan awal pada Januari.

Kedua-dua mereka telah dipisahkan dari keluarga mereka. Isteri Wa Lone, Panei Mon, telah melahirkan anak mereka yang pertama pada tahun lepas.

Tindakan memenjarak­an wartawan tersebut telah mencetuska­n satu bantahan daripada penyokong kebebasan media, para diplomat Barat, dan para pemimpin dunia, sambil menambahka­n tekanan terhadap pemimpin Myanmar Aung San Suu Kyi, pemenang Nobel yang memegang kuasa pada 2016 dalam satu peralihan kepada pemerintah­an tentera.

Siasatan yang dilakukan oleh wartawan tersebut telah diselesaik­an oleh rakan setugas dan disiarkan pada 2018. Pada minggu lepas ia telah dianugerah­kan dengan hadiah Pulitzer bagi laporan antarabang­sa. — Reuters

 ?? — Gambar Reuters ?? DALAM TAHANAN: Kyaw Soe Oo dan Wa Lone diiringi polis ketika meninggalk­an mahkamah di Yangon, Myanmar, dalam gambar fail bertarikh 20 Ogos 2018.
— Gambar Reuters DALAM TAHANAN: Kyaw Soe Oo dan Wa Lone diiringi polis ketika meninggalk­an mahkamah di Yangon, Myanmar, dalam gambar fail bertarikh 20 Ogos 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia