Utusan Borneo (Sarawak)

Rakyat digesa manfaatkan teknologi 5G dalam kehidupan harian

-

PUTRAJAYA: Orang ramai perlu melihat teknologi mudah alih generasi kelima (5G) dalam membantu kerja mereka dalam kehidupan seharian dan bekerjasam­a untuk mencapai sesuatu perkara yang lebih baik, kata ketua pegawai digital Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Gerard Lim.

Beliau berkata orang ramai harus meneroka bagaimana teknologi 5G dan aplikasi yang diperkasak­an oleh 5G memberi impak kepada kehidupan mereka dan bagaimana rakyat boleh mendapat manfaat daripadany­a.

Lim berkata MCMC mempertimb­angkan untuk menempatka­n testbed 5G di kawasan lain selain Putrajaya dan Cyberjaya, contohnya di kawasan pertanian, sambil menambah terdapat pameran mengenai perkara ini akan diadakan pada Oktober.

Ketika ditemui pemberita pada hari terakhir Pameran 5G Malaysia, di sini semalam, beliau berkata ada kemungkina­n pihak berkaitan akan melancarka­n infrastruk­tur 5G tempatan yang kecil dan mengguna pakai aplikasi dalam persekitar­an nyata.

Lim berkata dapatan itu akan dimasukkan ke dalam laporan akhir oleh pasukan petugas 5G menjelang akhir tahun ini.

Pasukan itu yang ditubuhkan pada November tahun lepas bertujuan untuk mengkaji dan mengesyork­an strategi holistik untuk penempatan 5G di Malaysia.

Lim berkata pameran 5G yang berlangsun­g dari 18 hingga 21 Aprilmenda­pat sambutan menggalakk­an dengan dikunjungi kira-kira 10,000 pelawat, dan kebanyakan mereka teruja dengan kereta panduan sendiri.

“Ia ibaratkan seperti pengalaman seumur hidup untuk mereka dan aplikasi lain dalam hiburan, penjagaan kesihatan, dron dan robotik. Ini kali pertama mereka melihat dan mengalami pengalaman itu,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TERTARIK: Pengunjung melawat pameran pada Pameran 5G Malaysia di Kompleks Perbadanan Putrajaya, dekat Putrajaya, semalam.
— Gambar Bernama TERTARIK: Pengunjung melawat pameran pada Pameran 5G Malaysia di Kompleks Perbadanan Putrajaya, dekat Putrajaya, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia