Utusan Borneo (Sarawak)

Anak-anak Kedayan digalak cemerlang dalam pendidikan: PKL

-

LIMBANG: Persatuan Kedayan Limbang (PKL) akan terus memberi galakan dan motivasi kepada anak-anak Kedayan di daerah ini untuk cemerlang dalam pendidikan, sekali gus berjaya memasuki institusi pengajian tinggi.

Wali Kota Majlis Daerah Limbang (MDL) merangkap Timbalan Pengerusi PKL Kaunselor Sufian Mohat berkata, bilangan anak Kedayan yang berjaya melanjutka­n pelajaran ke peringkat diploma, ijazah sarjana muda dan ijazah sarjana semakin bertambah saban tahun.

Jelasnya, penyerahan insentif kepada anak-anak Kedayan yang berjaya memasuki institusi pengajian tinggi satu bukti jelas pihaknya memberi galakan kepada mereka untuk cemerlang.

“Oleh itu kita minta anakanak Kedayan yang sudah berjaya menamatkan pengajian hingga ke menara gading agar dapat meyumbang bakti dalam membantu mentadbir PKL,” katanya pada penyerahan insentif kepada pelajar Kedayan yang berjaya melanjutka­n pengajian ke institusi pengajian tinggi di sini, semalam.

Turut sama ialah Pengerusi PKL Penghulu Sahat Bagol, Setiausaha PKL Rosmainy Mail dan jawatankua­sa tertinggi PKL.

Sufian berkata lagi, sebagai generasi berilmu mereka tidak seharusnya mengasing dan meminggirk­an diri sebaliknya menyumbang tenaga dan kepakaran untuk memastikan PKL terus unggul di negeri ini.

Jelasnya, sejumlah RM15,000 sudah diagihkan PKL kepada anak-anak Kedayan yang melanjutka­n pengajian di peringkat diploma, ijazah sarjana muda dan ijazah sarjana dalam tempoh tiga tahun kebelakang­an ini.

Katanya, PKL akan sentiasa berusaha membantu anak-anak kedayan mencipta kejayaan dalam bidang pendidikan sekali gus menjad insan yang cemerlang.

Sementara itu katanya, PKL akan mempunyai bangunanny­a sendiri yang akan didirikan di kawasan Bandar Baharu Limbang dengan keluasan 1.6 ekar.

Seramai 18 penerima menerima bantuan wang tunai RM200 bagi ijazah dan RM150 bagi diploma pada majlis itu.

 ??  ?? GALAKAN: Sufian (berdiri, kiri), Sahat, Rosmainy (berdiri, kanan) dan yang lainnya bergambar bersama ibu bapa anak-anak Kedayan yang menerima insentif cemerlang semalam.
GALAKAN: Sufian (berdiri, kiri), Sahat, Rosmainy (berdiri, kanan) dan yang lainnya bergambar bersama ibu bapa anak-anak Kedayan yang menerima insentif cemerlang semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia