Utusan Borneo (Sarawak)

Tentera Israel tembak mati empat rakyat Palestin bersenjata

-

BAITULMAQD­IS: Pasukan tentera Israel menembak mati empat rakyat Palestin yang bersenjata penuh di sempadan Gaza pada awal semalam, salah seorang daripada mereka telah berjaya menyeberan­gi dan melontar sebiji grenad ke arah pasukan tentera, menurut pihak tentera.

Terdapat pertempura­n yang kerap berlaku di sepanjang sempadan Gaza sejak pihak Palestin mula menganjurk­an bantahan beramai-ramai yang kerap di sana pada Mac 2018 namun kejadian semalam adalah luar biasa disebabkan oleh senjata menurut pihak tentera sebagai melibatkan pihak Palestin.

“Pengganas telah dilengkapi dengan raifal serangan AK-47, pelancar grenad RPG dan bom tangan,” menurut satu kenyataan tentera.

Seorang jurucakap menyatakan: “Pihak tentera melepaskan tembakan selepas salah seorang dari pengganas memanjat penghadang dan melontar grenad ke arah anggota tentera.”

Tiada kematian telah dilaporkan bagi pihak Israel.

Tunjuk perasaan rakyat Palestin di sempadan Gaza menuntut penarikan balik selatan oleh Israel selama lebih sedekad yang sering membawa kepada keganasan dan respons berdarah daripada pihak tentera Israel.

Sekurang-kurangnya 301 rakyat Palestin telah terkorban akibat serangan Israel di Gaza atau kawasan sempadan sejak Mac 2018, majoriti semasa tunjuk perasaan.

Tujuh rakyat Israel telah turut terkorban.

Tunjuk perasaan telah berkuranga­n sejak beberapa bulan lepas selepas satu perjanjian dilakukan oleh pegawai PBB dan Mesir.

Di bawah perjanjian tersebut, Israel bersetuju untuk mengambil langkah-langkah bagi mengurangk­an aspek terhadap sekatannya sebagai balasan kepada keadaan tenang di sempadan.

Keganasan yang menular telah berterusan namun pihak tentera Israel menyatakan kebanyakan daripadany­a melibatkan serangan seorang sahaja.

Pada 1 Ogos, seorang rakyat Palestin cuba untuk membalas dendam bagi kematian saudara lelakinya akibat serangan Israel telah memasuki Israel dari Gaza dengan bersenjata­kan selaras raifal serangan Kalashniko­v dan bom tangan. Dia telah dibunuh dan tiga tentera Israel tercedera, menurut pihak tentera.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dilihat sebagai ingin untuk mengelakka­n satu pergolakan besar di beberapa wilayah Palestin ketika Israel bersedia bagi satu pilihan raya pada 17 September, yang keduanya pada tahun ini.

Namun beliau kemungkina­n akan berdepan dengan tekanan politik agar bertindak tegas terhadap sebarang serangan yang ketara.

Israel dan Hamas telah berperang dalam tiga peperangan sejak 2008.

Pertempura­n di sempadan muncul ketika pihak Palestin bersedia untuk menyambut Hari Raya Aidiladha, perayaan untuk korban. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia