Utusan Borneo (Sarawak)

PASC juara keseluruha­n Kejohanan 1st Sarawak Short Course Sprint 2019

-

KUCHING: Kejohanan 1st Sarawak Short Course Sprint 2019 menyaksika­n Power Aquatics Swimming Club (PASC) menggondol gelaran juara keseluruha­n.

PASC merupakan kelab renang tempatan selain Kawaras Swimming Club (Kuching), The Sarawak Club, Kelab Renang Sarakuatik (Kuching) dan Dashing Dolphin Swimming Club (Sibu).

Pasukan jemputan termasuk Pontianak Swimming Club (Indonesia), DSA Swimming Club (Kuala Lumpur), Srikl Sharkies Kuala Lumpur, Excelsport­s Swim Club (Kedah), Ikan Bilis Swimming Club (Kuala Lumpur), Chinese Recreation Club Penang dan Blue Marlin Swim Club (Sabah).

Sejumlah 376 perenang menyertai kejohanan tersebut yang dianjurkan PASC dan disokong Perbadanan Sukan Sarawak (SSC).

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SSC Dr Ong Kong Swee, penganjura­n kejohanan tersebut adalah sebagai platform kepada perenang muda mempamerka­n kemahiran yang ada pada diri mereka dalam persekitar­an saingan.

Selain itu, acara dua hari itu yang berakhir semalam, adalah untuk mencari bakat baharu perenang muda tempatan di sini.

“Pihak kami berharap untuk menganjurk­an acara yang lebih besar dengan lebih banyak penyertaan pada tahun-tahun mendatang,” katanya ketika merasmikan Majlis Penutupan Kejohanan 1st Sarawak Short Course Sprint 2019 di Pusat Akuatik Pandelela Rinong di sini semalam.

Majlis yang sama turut menyaksika­n enam kategori dipertandi­ngkan mengikut umur bagi segmen lelaki dan perempuan.

Job Tan dinobatkan sebagai ‘Lelaki Terbaik’ bagi kategori Terbuka Tahun 2000 Ke Atas sementara Leong Wan Mei menggodol ‘Perempuan Terbaik’.

Manakala bagi kategori Kumpulan A Tahun 20032004, Daryl Boon Yang dan Tan Zia dianugerah­kan sebagai Lelaki Terbaik dan Perempuan Terbaik masing-masing.

Jeff Chua Yu Yang dan Kelly Teo Yao pula mengondol gelaran yang sama bagi kategori Kumpulan B Tahun 2005-2006.

Sementara itu, Darren Leong Yi Chen dan Kristen Angela Ng menang Lelaki dan Perempuan Terbaik bagi kategori Kumpulan C Tahun 2007-2008.

Diikuti Dylan Leong Yi Quan dan Janice Tan Jing Xuan untuk kategori Kumpulan D Tahun 2009-2010.

Bryston Lee Khai Cheng dan Khor Yi Xuan pula dianugerah­kan Lelaki dan Perempuan Terbaik masing-masing untuk kategori Kumpulan E tahun 2011 Ke Atas.

Turut hadir Presiden PASC Tan Kun Gee dan Presiden Persatuan Renang Amatur Sarawak Datuk Wee Hong Seng.

 ??  ?? TAHNIAH: Dr Ong (lima kanan, belakang), Wee (empat kanan, belakang) dan para pemenang Kejohanan 1st Sarawak Short Course Sprint 2019 di Pusat Akuatik Pandelela Rinong di Kuching, semalam.
TAHNIAH: Dr Ong (lima kanan, belakang), Wee (empat kanan, belakang) dan para pemenang Kejohanan 1st Sarawak Short Course Sprint 2019 di Pusat Akuatik Pandelela Rinong di Kuching, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia