Utusan Borneo (Sarawak)

PSB akan buka lembaran baharu dalam era politik Sarawak: Wong

-

SIBU: Parti Sarawak Bersatu (PSB) akan membuka lembaran baharu dalam era politik di negeri ini dengan pandangan yang lebih luas menuju masa depan.

Presidenny­a Dato Sri Wong Soon Koh berkata, peletakan jawatannya daripada kabinet akhir bulan ini timbul daripada kuasa politik realiti.

“Saya memulakan kerjaya politik saya pada tahun 1991 selepas saya dipilih. Saya menjadi speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) pada tahun 1994. Dalam senario politik masa kini, saya terpaksa meninggalk­an kabinet negeri.

“Keputusan saya adalah untuk menuju arah politik baharu. Keputusan ini juga adalah demi aspirasi dan harapan rakyat,” katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Ulang Tahun Ke-80 Persatuan Klan Liing Hung Wong Sarawak (SLHWCA) di sebuah hotel terkemuka di sini, malam kelmarin.

Wong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bawang Assan berkata, penubuhan cawangan PSB di seluruh Sarawak adalah untuk memberi khidmat kepada rakyat.

Menurutnya, kepelbagai­an kaum dalam PSB menunjukka­n ia adalah sebuah parti untuk menjaga semua kaum di negeri ini

“Presiden China Xi Jinping pernah berkata: Pengeksplo­itasi rakyat adalah untuk mendapatka­n pendidikan yang lebih baik, pekerjaan yang stabil, pendapatan yang lebih baik, keselamata­n sosial yang lebih baik, sistem penjagaan kesihatan yang lebih baik dan keadaan hidup yang lebih baik. Mereka berharap anak-anak mereka akan dapat membesar dengan baik dalam keadaan ini,” tegas Wong.

Jelasnya lagi, apa yang dikatakan Xi itu juga merupakan harapan rakyat Sarawak yang bertepatan dengan visi dan objektif PSB.

Selain itu, Wong berkata partinya memberi penekanan kepada perpaduan semua kaum sama ada di kawasan luar bandar atau bandar di Sarawak ke arah kemakmuran semua.

Beliau menegaskan bahawa untuk mencapai visi parti itu, beliau memerlukan kerjasama dan sokongan yang teguh daripada semua orang kerana kuasa sendiri sahaja tidak dapat berbuat begitu.

Menyentuh mengenai persatuan itu, beliau berkata, sejak beberapa tahun ini, peneroka puak awal yang datang dari selatan Fujian, China telah lama mempengaru­hi dan memainkan peranan dalam mempromosi­kan pembanguna­n.

Persatuan itu telah berjalan dengan lancar, katanya, sambil menambah ia telah menyediaka­n tempat untuk mengenali nenek moyang mereka dan persahabat­an serta menjaga kebajikan dan pendidikan klan.

Persatuan ini juga, ujarnya mengikuti perkembang­an masa dalam era sains dan teknologi yang mengagumka­n dan pengwujuda­n laman web klan itu dapat memimpin persatuan itu untuk menjadi bertaraf antarabang­sa.

“Saya harap rakyat akan terus menggunaka­n teknologi maklumat untuk membuka corak baharu dalam kepimpinan persatuan mereka untuk memperkena­lkannya di mata dunia.

“Selain melakukan kerja dalaman persatuan, saya berharap mereka akan keluar dari pintu untuk berhubung dengan kumpulan klan dari perbandara­n lain atau negara lain dan menghubung­i kumpulan klan di luar negara untuk mewujudkan hubungan yang saling menguntung­kan,” tambahnya.

 ??  ?? RAIKAN BERSAMA: Wong (empat kiri) serta yang lain ketika meraikan Sambutan Ulang Tahun Ke-80 SLHWCA di Sibu, malam kelmarin.
RAIKAN BERSAMA: Wong (empat kiri) serta yang lain ketika meraikan Sambutan Ulang Tahun Ke-80 SLHWCA di Sibu, malam kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia