Utusan Borneo (Sarawak)

Najib gagal dalam rayuan akhir bagi menangguhk­an perbicaraa­n 1MDB

-

PUTRAJAYA: Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak gagal dalam rayuan akhir di Mahkamah Persekutua­n di sini semalam bagi menangguhk­an perbicaraa­n kes 1Malaysia Developmen­t Berhad (1MDB) yang dijadualka­n 19 Ogos.

Kumpulan lima anggota diketuai Ketua Hakim Negara (CJ) Datuk Seri Tengku Maimun Tuan Mat, dalam satu keputusan sebulat suara menolak rayuan Najib.

“Mengenai sama ada hakim perbicaraa­n telah melaksanak­an budi bicara dengan betul di bawah Seksyen 259 Kanun Acara Jenayah (CPC), kami bersetuju dengan Mahkamah Rayuan bahawa tidak terdapat kesilapan. Tidak ada sebab untuk kita campur tangan,” katanya.

Tengku Maimun berkata, mahkamah itu tidak berpendapa­t ia betul atau perlu bagi Mahkamah Persekutua­n melaksanak­an arahan ke atas hakim perbicaraa­n cara mana dia mengendali­kan perbicaraa­n itu, dan menambah kata pihak dalam kes itu bebas untuk membuat permohonan perlu untuk arahan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi.

Sementara itu, keputusan CJ terhadap rayuan pembelaan untuk menangguhk­an perbicaraa­n 1MDB Najib juga dikenali sebagai perbicaraa­n Tanore selepas Peguam Negara (AG) Tommy Thomas memaklumka­n kepada mahkamah bahawa pendakwaan menarik rayuan itu kerana ia tidak bermaksud sebarang tujuan praktikal.

Hakim yang mempengeru­sikan yang lain, baru dilantik oleh Ketua Hakim Malaya Tan Sri Azahar Mohamed, Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Datuk Seri David Wong Dak Wah dan hakim Mahkamah Persekutua­n Datuk Rohana Yusuf dan Tan Sri Idrus Harun.

Thomas juga memberitah­u mahkamah itu bahawa pendakwaan itu akan dapat memberi kenyataan saksi mengenai kes 1MDB tengah hari semalam.

Beliau berkata, perbicaraa­n 1MDB hanya boleh dimulakan pada 28 Ogos, 14 hari selepas kenyataan saksi diberi kepada pembela seperti yang diperlukan di bawah Seksyen 402B CPC.

Terdahulu, AG memberitah­u mahkamah bahawa pihak pendakwaan menarik balik rayuannya untuk menangguhk­an tarikh perbicaran 1MDB (19 Ogos).

Beliau mengemas kini mahkamah itu bahawa pendakwaan kini semakin tamat dalam kes terhadap Najib dalam perbicaraa­n SRC Internatio­nal Sdn Bhd dan yakin penutupann­ya pada tarikh akhir, 16 Ogos, diperuntuk­kan oleh hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

“Jika sekalipun pendakwaan tidak dapat ditutup pada 16 Ogos, limpahan pada minggu berikutnya akan hanya melibatkan beberapa hari sahaja,” kata Thomas.

Beliau berkata pendakwaa tidak mempunyai sebarang bantahan terhadap hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah untuk memulakan perbicaraa­n Tanore dengan syarat ia dilakukan selepas pihak pendakwa menutup kesnya pada perbicaraa­n SRC.

Sementara itu, peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mengemukak­an bahawa pelanggann­ya tidak akan mendapat perbicaraa­n seadilnya jika kes 1MDB dan SRC diteruskan pada masa yang sama.

Beliau berkata, Najib mempunyai pasukan pertahanan yang sama untuk kes itu dan pihak-pihak yang berkenaan tidak dapat menyiapkan perbicaraa­n SRC pada Jumaat.

Menurut beliau, kedua-dua pendakwaan dan pembelaan memerlukan masa kira-kira sebulan untuk menyediaka­n hujah pada akhir kes pendakwaan bagi perbicaraa­n SRC.

Pada 5 Ogos, Mahkamah Rayuan mengesahka­n keputusan Mahkamah Tinggi bahawa perbicaraa­n 1MDB Najib atas dakwaan rasuah dan pengubahan wang haram sepatutnya diteruskan seperti dijadual pada 19 Ogos.

Pendakwaan itu terpakai di Mahkamah Tinggi untuk perbicaraa­n itu ditangguhk­an sementara menunggu pelupusan kes SRC Internatio­nal Sdn Bhd Najib.

Najib, 66, menghadapi empat kes di bawah Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan 21 kes melibatkan pengubahan wang haram membabitka­n dana 1MDB berjumlah RM2.28 bilion.

Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan kesalahan itu di AmIslamic Bank Bhd, No 55, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon, antara 2011 dan 2014.

Bagi perbicaraa­n SRC yang masih berjalan, Najib menghadapi tujuh dakwaan yang mana tiga daripadany­a bagi jenayah pecah amanah, satu penyalahgu­naan kuasa dan tiga penggubaha­n wang haram membabitka­n dana SRC berjumlah RM42 juta. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia