Utusan Borneo (Sarawak)

Pelaku aksi bahaya guna basikal lajak boleh didenda maksimum RM2,000

-

SEREMBAN: Mana-mana individu yang didapati terlibat dengan kesalahan berkaitan basikal lajak termasuk melakukan aksi yang mengancam nyawa dan pengguna jalan raya yang lain, boleh dikenakan tindakan di bawah Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 (LN166/59) dan denda maksimum RM2,000.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Negeri Sembilan Supt Ibrahim Mohd Abdul Kadir berkata, sekiranya pesalah masih lagi di bawah umur, Ibu bapa juga boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 iaitu pengabaian penjagaan kanak kanak dan boleh dikenakan hukuman denda sebanyak RM20,000 dan boleh dipenjara tidak lebih 10 tahun.

“Kita tidak mahu kes-kes melibatkan basikal lajak ini sehingga meragut nyawa berulang lagi. Adalah diingatkan bahawa pihak polis akan mengambil tindakan yang tegas ke atas mana-mana individu yang terlibat dengan kesalahan berkaitan basikal lajak,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai penularan sebuah video kelmarin, di laman media sosial Facebook yang dirakam oleh orang awam berkenaan kegiatan basikal lajak melibatkan sekumpulan budak lelaki di Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS), susur masuk ke Ampangan.

Mengulas mengenai video berkenaan, Ibrahim berkata kejadian yang dipercayai berlaku kira-kira jam 11 pagi itu, melibatkan sekumpulan budak lelaki menunggang basikal lajak dengan posisi ‘superman’ dalam keadaan laju menuruni lebuh raya.

“Lebih membimbang­kan, aktiviti berbahaya ini dilakukan di sepanjang lebuh raya tanpa menghirauk­an kenderaan-kenderaan yang lain. Di samping itu juga, tiada sebarang mekanisme keselamata­n yang diambil kira dalam aktiviti ini seperti penggunaan basikal asas yang selamat, pemakaian gear berbasikal yang betul, serta pengawasan orang yang lebih dewasa.

Kesemua mereka yang dianggarka­n dalam 10 orang kini sedang dikesan pihak polis,” katanya.

Justeru Ibrahim berkata ibu bapa dinasihatk­an supaya sentiasa memantau aktiviti anak-anak mereka.

“Segala aktiviti anak-anak haruslah diperhatik­an dan diambil serius supaya anakanak mereka tidak terlibat dengan aktiviti yang berbahaya seperti ini, kerana ianya bakal mengundang padah pada anak-anak dan pengguna jalan raya yang lain,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia