Utusan Borneo (Sarawak)

Pemain Malaysia jangan terlampau merendah diri

Mereka harus gunakan sepenuh kemampuan mencipta kejutan ketika menentang UAE malam ini

-

MONZA, Itali: Pemandu Ferrari, KOTA BHARU: Pemain Sebastian Vettel, berada Harimau Malaya tidak dalam bahaya digantung dari perlu merendah diri ketika berlumba selepas mengharung­i bertemu Emiriah Arab hari yang malang pada perlumbaan Bersatu (UAE) pada pusingan Grand Prix Itali di sini kedua kelayakan Piala Ahad lepas. Dunia 2022/Piala Asia

Juara dunia empat kali itu 2023 di Stadium Nasional diberikan tiga mata penalti Bukit Jalil malam ini. kerana memandu dengan Bekas pemain kebangsaan berbahaya pada perlumbaan era 70-an Afandi Yusof di tanahair pasukannya, Ferrari, berkata pemain perlu di sini. melupakan ranking dan

Mana-mana pemandu yang rekod yang pernah dicatat memperoleh­i 12 mata penalti oleh pasukan kebangsaan dalam tempoh 12 bulan, akan ketika bertemu UAE dalam digantung satu perlumbaan beberapa perlawanan sebelum secara automatik, dan Vettel ini. mempunyai tiga lagi perlumbaan “Bola sepak tidak boleh sebelum melengkapk­an terlalu melihat kepada tempoh 12 bulan. ranking pasukan, jika

Tiga mata adalah jumlah paling mengikut kepada ranking maksima yang boleh diberikan Malaysia sudah jauh ketinggala­n pegawai perlumbaan, denganpena­ltiitudibe­rikankepad­a dan kalah kerana UAE berada di ranking 65 insiden paling serius. manakala Malaysia berada

Tiada sebarang keraguan di ranking 159. dengan sikap Vettel yang “Pemain harus menggunaka­n menyebabka­n penalti maksima sepenuhnya kemampuan diberikana­pabilapema­ndudari yang dimiliki Jerman itu terbabas di selekoh untuk mencipta kejutan Ascari dan melakukan satu pada perlawanan malam kesilapan dengan kembali ke esok (malam ini),” katanya litar tanpa mengambil keadaan ketika dihubungi Bernama trafik dan memastikan litar di sini semalam. bebas dari sebarang kereta. Afandi berkata beliau

Pemandu pasukan Racing percaya Ketua Jurulatih Point, Lance Stroll, gagal Harimau Malaya Tan Cheng mengelak merempuh bahagian Hoe mempunyai ramuan hadapan Vettel dan juga terbabas tersendiri bagi melakukan dari litar selain melakukan sesuatu pada pelawanan kesalahan yang sama seperti malam ini. Vettel apabila kembali ke litar dan hampir melanggar pemandu Toro Rosso, Pierre Gasly.

Vettel dihukum berhenti di pit selama 10 saat, menyebabka­n beliau tercicir ke kelompok belakang perlumbaan.

Menambah lagi kekecewaan, beliau kemudian dipintas oleh rakan sepasukann­ya, Charles Leclerc yang akhirnya memenangi perlumbaan dan hanya menamatkan perlumbaan di tempat ke-13 – perlumbaan kedua di mana beliau gagal mengutip sebarang mata dari lima perlumbaan terakhir.

“Saya melakukan kesilapan dan terbabas,” kata beliau. “Selepas itu, perlumbaan menjadi agak berbeza.

“Ketika kembali ke litar, saya tahu ada jurang di hadapan saya tetapi saya hilang fokus dan saya fikir saya hilang rentak di sini dan ketika kembali ke litar, saya tidak dapat melihat apa-apa.

“Sememangny­a saya tidak gembira dengan apa yang berlaku hari ini.”

Vettel belum memenangi sebarang perlumbaan untuk lebih dari setahun dengan kali terakhir beliau menang satu perlumbaan ialah di GP Belgium pada Ogos 2018.

— Reuters

Bola sepak tidak boleh terlalu melihat kepada ranking pasukan, jika mengikut kepada ranking Malaysia sudah jauh ketinggala­n dan kalah kerana UAE berada di ranking 65 manakala Malaysia berada di ranking 159.

Afandi Yusof

“Setiap jurulatih mempunyai taktikal sendiri namun untuk melaksanak­annya bergantung sepenuhnya kepada pemain ketika beraksi di atas padang .

“Saya lihat pemain negara mempunyai kekuatan dan peningkata­n corak permainan contohnya ketika bermain di Indonesia tempoh hari, walaupun ketinggala­n mampu mencari gol penyamaan dan gol kemenangan, oleh itu permain tidak sepatutnya terlampau hormat kepada pasukan lawan (malam ini),” katanya.

Beliau berkata pemain seperti Brendan Gan, Matthew Davies dan Mohamadou Sumareh perlu digunakan sebaik mungkin pada

Bekas pemain kebangsaan

perlawanan malam ini.

“Kehadiran mereka ini dapat mengimbang­i pemain-pemain pasukan lawan, namun pemain pasukan negara tidak harus cepat hilang bola bagi mencipta gerakan,” katanya.

Untuk rekod pada 2015, pasukan kebangsaan pernah dibelasah oleh pasukan UAE dengan jaringan 10-0. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SEDIA BERSAING: Cheng Hoe (dua kanan) berjabat tangan dengan jurulatih pasukan UAE, Bert Van Marwijk pada sidang media di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam.
— Gambar Bernama SEDIA BERSAING: Cheng Hoe (dua kanan) berjabat tangan dengan jurulatih pasukan UAE, Bert Van Marwijk pada sidang media di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia