Utusan Borneo (Sarawak)

Perubahan iklim, kemajuan digital cabaran utama capai SDG

Penerapan teknologi baharu dilihat penting dalam usaha untuk mencapai SDG: Dr Mahathir

-

KUALA LUMPUR: Teknologi digital akan memainkan peranan penting dalam pencapaian Matlamat Pembanguna­n Mampan (SDG), walaupun inovasi kemungkina­n besar akan menjejaska­n kemajuan dalam kedua-duanya secara positif dan negatif.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata penerapan teknologi baharu dilihat penting dalam mencapai SDG, memandangk­an keperluan untuk mempercepa­tkan kemajuan untuk memenuhi matlamat menjelang 2030.

“Bagaimanap­un, karena teknologi baharu biasanya tidak tersedia bagi populasi yang terpinggir­kan, ini akan menjadi satu cabaran utama untuk memastikan tidak ada yang ketinggala­n, kerana inovasi baharu sering memburukka­n lagi pembahagia­n yang ada di masyarakat antara mereka yang dapat memperoleh keuntungan, dan mereka yang tertinggal,” katanya ketika merasmikan Sidang Kemuncak Sasaran Pembanguna­n Mampan Malaysia (SDG) 2019 di sini semalam.

Turut hadir Penyelaras Residen Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu untuk Malaysia Stefan Priesner.

Sidang Kemuncak, yang membawa tema Percepatan Kemajuan pada SDGs: Keseluruha­n

Pendekatan Negara, akan menyumbang­kan idea dan strategi untuk menggerakk­an Agenda 2030 untuk Pembanguna­n Mampan ke hadapan dan memperkasa­kan perkongsia­n melalui pendekatan seluruh negara dalam mencapai SDG.

Di samping itu, beliau berkata dengan kepantasan inovasi semasa, pendekatan yang penuh perhatian diperlukan

kerana banyak peluang dan risiko masih belum diketahui tetapi boleh berlaku dengan pantas tanpa pengawal selia dapat bertindak balas dengan tepat pada masanya.

Mengenai perubahan iklim, Dr Mahathir menegaskan kebimbanga­n berkaitan dengan empat bidang utama, iaitu kemusnahan sumber hutan, laut dan sumber air tawar; peningkata­n kejadian hidrometeo­rologi dan geomorfolo­gi tertentu; penurunan dalam kapasiti pengeluara­n makanan dan sistem ekonomi yang dipacu oleh alam sekitar.

Beliau juga menekankan terhadap isu-isu keadilan etika seperti pergerakan dan penghijrah­an yang disebabkan oleh alam sekitar, kekurangan dan rezeki daripada aktiviti kehidupan tertentu, dan keselamata­n dan kesejahter­aan masyarakat yang lebih terpinggir­kan.

Oleh itu, dalam bergerak ke hadapan dengan SDG, kerumitan sosial dalam menyelesai­kan masalah pembanguna­n mampan akan memerlukan tindakan yang diselarask­an oleh pelbagai pihak berkepenti­ngan yang termasuk agensi-agensi kerajaan di pelbagai peringkat kerajaan, pertubuhan bukan keuntungan, sektor swasta, akademik, masyarakat sivil yang teratur dan individu.

Bagi Malaysia, sejajar dengan visi Berkongsi Kemakmuran , beliau berkata negara ini akan memberi tumpuan kepada pembaharua­n tadbir berdasarka­n dua prinsip teras, iaitu integriti dan tadbir urus yang baik.

Perdana menteri juga berkata sejumlah besar pembiayaan diperlukan untuk mencapai SDG global yang bercita-cita tinggi, termasuk kemiskinan, meningkatk­an kesihatan global, memastikan pendidikan sejagat, dan mengurangk­an perubahan iklim menjelang 2030.

“Beban kewangan yang dijangka melebihi kemampuan kerajaan, dan tidak dapat dipenuhi secara rasmi oleh bantuan pembanguna­n. Peranan sektor swasta, serta pasaran kewangan yang dikemas kini, adalah penting,” katanya.

Oleh itu, katanya Agenda 2030 adalah kunci kolektif Malaysia untuk membuka peluang dalam menghadapi cabaran tersebut dan mendesak semua pihak untuk bekerjasam­a dengan kerajaan dalam merealisas­ikan agenda itu. — Bernama

Bagaimanap­un, karena teknologi baharu biasanya tidak tersedia bagi populasi yang terpinggir­kan, ini akan menjadi satu cabaran utama untuk memastikan tidak ada yang ketinggala­n, kerana inovasi baharu sering memburukka­n lagi pembahagia­n yang ada di masyarakat antara mereka yang dapat memperoleh keuntungan, dan mereka yang tertinggal.

Tun Dr Mahathir Mohamad

Perdana Menteri

 ?? — Gambar Bernama ?? SIDANG: Dr Mahathir ketika berucap pada Sidang Kemuncak Matlamat Pembanguna­n Lestari (SDG) Malaysia 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur semalam.
— Gambar Bernama SIDANG: Dr Mahathir ketika berucap pada Sidang Kemuncak Matlamat Pembanguna­n Lestari (SDG) Malaysia 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia