Utusan Borneo (Sarawak)

Pengorekan, pembersiha­n sistem perparitan kurangkan kejadian banjir kilat

-

KUCHING: Kerja-kerja mengorek dan membersihk­an sistem perparitan yang tersumbat sedang dilaksana di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Asek bagi mengatasi masalah banjir kilat di kawasan tersebut.

Irene Chang (PH-Bukit Asek) berkata kerja-kerja pengorekan termasuk pembinaan semula parit-parit yang tersumbat di Jalan Langsat telah mengurangk­an kejadian banjir kilat khususnya semasa musim hujan sekarang.

“Jika sistem perparitan secara keseluruha­nnya di Bukit Asek tidak dibina semula, sebanyak manapun stesen pam dibina, Bukit Asek akan kekal sebagai kawasan berisiko tinggi mengalami banjit kilat.

“Ada antara parit ini sudah berusia 30 tahun. Rata-ratanya sudah runtuh menyebabka­n ia tersumbat,” katanya ketika membahas Belanjawan Negeri 2020 pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam.

Dalam perkembang­an lain, Irene mahu Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) mempercepa­tkan pembinaan semula Medan Selera Taman Selera Muhibbah kerana kerja-kerja pembinaan masih belum bermula.

“Pelan pembanguna­n semula Medan Selera Taman Selera Muhibbah diperkatak­an sejak 2016 tetapi sehinga kini kita masih tidak melihat kerja-kerja pembinaan bermula.

“Berapa lama lagi kita perlu menunggu untuk peringkat memuktamad­kan projek ini hendak disiapkan? “soalnya.

Menurutnya disebabkan kelewatan pembinaan semula Medan Selera Taman Selera Muhibbah, penjaja mengalami banyak kerugian setiap kali hujan.

Beliau menambah, ketika ini pendapatan penjaja banyak bergantung kepada keadaan cuaca khususnya yang berniaga di ruang terbuka medan selera itu.

KUCHING: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Goram Jefferson Jamit Unyat mencadangk­an agar dihidupkan semula Pengawal Sempadan (Border Scout) atau Sarawak Rangers.

Cadangan untuk menghidupk­an semula Border Scout atau Sarawak Rangers ini adalah untuk memperkuku­hkan keselamata­n negara.

“Seperti yang diketahui, negara jiran kita Indonesia baru-baru ini bercadang memindahka­n ibu negaranya ke Kalimantan.

“Saya percaya kita perlu memperkuku­hkan keselamata­n kita di pos sempadan

Seperti yang diketahui, negara jiran kita Indonesia barubaru bercadang memindahka­n ibu negaranya ke Kalimantan.

Jefferson Jamit Unyat

SIBU: Presiden Sarawak Workers Party (SWP) Munan Laja percaya tindakan kerajaan persekutua­n di bawah Pakatan Harapan (PH) menghentik­an pemberian elaun ketua kaum dan ketua kampung (KMKK) di bawah JKKK di negeri ini merupakan salah satu langkah memperkuku­h dan memperluas­kan pengaruhny­a di Sarawak.

Munan berkata, beliau tidak terkejut dengan perkara tersebut malah beliau percaya lebih banyak tindakan lain daripada kerajaan pusat yang bakal menyusul selepas ini.

Ujar beliau, sebagai sebuah negara atau kerajaan yang mengamalka­n sistem

ADUN Bukit Goram

kerana kita berkongsi sempadan dengan Kalimantan.

“Sebagai tambahan, kita ada banyak empangan seperti Bakun, Murum, Batang Ai dan Baleh yang memerlukan anggota keselamata­n bagi menjaga kawasan ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaska­n Belanjawan Negeri 2020 pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Dalam perkembang­an demokrasi, perkara seperti itu tidak dapat dielakkan.

“Apa jua keputusan atau dasar yang dibuat PH atau Gabungan Parti Sarawak (GPS) biar rakyat yang menilainya,” katanya.

Menurut Munan, kerajaan pusat tidak akan tunduk kepada kerajaan negeri dan begitu juga sebaliknya.

Ini kerana kedua-dua pihak (kerajaan pusat dan negeri) mempunyai strategi dan dasar tersendiri untuk terus berkuasa.

Justeru rakyat ujar beliau, tidak harus bimbang terhadap perkara ini kerana keduadua pihak berkenaan saling berebut kuasa untuk kekal lain, Jefferson turut mencadangk­an kepada kerajaan negeri untuk menyediaka­n peruntukan bagi cadangan pembesaran Fasa II Tebingan Kapit.

Katanya Fasa I Tebingan Kapit sedia ada telah menjadi pusat tarikan baharu bagi penduduk tempatan dan pelancong.

Cadangan Fasa II Tebingan Kapit katanya, akan membantu mencantikk­an lagi sekitar tebingan selain mengelak hakisan sungai. memerintah.

Sementara itu, Penghulu Thomas Jawa berkata, beliau tidak pasti sama ada elaun yang diberikan selama ini adalah daripada kerajaan pusat.

“Setahu saya, kami (ketua kaum) menerima elaun yang diperuntuk­kan oleh kerajaan negeri,” katanya dalam satu kenyataan.

Bagaimanap­un katanya, sekiranya benar PH tidak lagi menyalur dana untuk membayar gaji dan elaun KMKK di negeri ini seperti yang didakwa Menteri Kerja Raya Baru Bian, maka rakyat Sarawak jangan membenarka­n PH masuk ke negeri ini.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia