Utusan Borneo (Sarawak)

Chong dakwa kerajaan GPS mengamalka­n politik membuli

-

KUCHING: Kerajaan negeri dalam proses membina 300 menara telekomuni­kasi di seluruh Sarawak dengan luar bandar sebagai tumpuan, kata Menteri Muda Hal Ehwal Korporat dan Unit Komunikasi Awam Sarawak Abdullah Saidol.

Projek itu membabitka­n peruntukan RM795 juta. Sehingga kini katanya, RM283,505,776 telah dianugerah­kan kepada tujuh kontraktor tempatan Sarawak melalui perolehan secara tender terbuka.

“Projek ini hanya melibatkan pembinaan struktur menara dan dijangka akan siap sepenuhnya pada tahun depan,” katanya menjawab

KUCHING: Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Sarawak Chong Chieng Jen berkata kerajaan Gabungan Parti Sarawak (GPS) mengamalka­n politik membuli yang diwarisi sejak bersama Barisan Nasional (BN).

Malah ujarnya, amalan politik membuli itu berlaku pada peringkat tertinggi iaitu di Dewan Undangan Negeri (DUN), badan perundanga­n tertinggi di Sarawak.

Beliau berkata ia jelas dilihat apabila Speaker DUN Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar memberhent­ikannya daripada meneruskan ucapan perbahasan­nya pada Persidanga­n DUN semalam. soalan Datuk Dr Juanda Jaya (GPS-Jemoreng) pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri di sini, semalam.

Pembinaan menara itu katanya, merupakan antara yang terkandung dalam Strategi Ekonomi Digital 2018-2020 yang merangkumi

“Ini adalah amalan politik membuli pada peringkat yang tinggi, ia berlaku dalam Dewan Undangan Negeri. Ini adalah badan perundanga­n tertinggi di Sarawak.

“Ini adalah manifestas­i amalan politik membuli. Saya juga sedih kerana speaker telah membenarka­n dirinya sebagai alat politik membuli. Sebagai speaker, beliau seharusnya tidak bertindak berat sebelah,” katanya pada sidang media semalam.

Ketika membahas Belanjawan Negeri 2020, Chong, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Sentosa menyebabka­n dewan kecoh apabila mendakwa Belanjawan pembanguna­n digital luar bandar turut memberi penekanan kepada pembanguna­n infrastruk­tur digital.

Projek dikenali sebagai SMA300 itu dilaksanak­an Sarawak Multimedia Authority (SMA), dengan menara telekomuni­kasi itu akan

Negeri 2020 sebagai belanjawan ‘hot air’.

Chong turut mendakwa Belanjawan Negeri 2020 sama seperti skandal 1MDB yang menyebabka­n negara menanggung beban hutang yang banyak.

Dakwaan Chong itu menyebabka­n Liwan Lagang (GPS- Belaga) bangkit mempersoal­kan kenyataan pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu menyebabka­n dewan kecoh.

Keadaan itu menyebabka­n Mohamad Asfia mengarahka­n Chong berhenti berucap di bawah Perintah Tetap 52 (11).

Mengenai Belanjawan Negeri 2020 yang disifatkan­nya dilengkapi pemancar rangkaian 3G dan 4G.

Menjawab soalan Mohammad Razi Sitam (GPS-Saribas), beliau berkata Tabung Ekonomi Gagasan Anak Bumiputera Sarawak (TEGAS) telah melaksanak­an 112 program di Hab Inovasi Digital sebagai belanjawan ‘hot air’, Chong berkata peruntukan yang disediakan di bawah inisiatif-inisiatif strategik utama melebihi jumlah peruntukan RM6.5 bilion diperuntuk­kan bagi perbelanja­an pembanguna­n.

“Di bawah inisiatif strategik satu, Belanjawan Negeri 2020 dibaca Ketua Menteri (Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg), bagi mempercepa­tkan pembanguna­n di luar bandar, RM13.3 bilion diperuntuk­kan bagi tahun 2020.

“Di bawah inisiatif strategik ketiga pula iaitu memperluas­kan liputan bekalan air terawat dan elektrik di seluruh Sarawak bagi mencapai

SMA-TEGAS di Kuching, Bintulu dan Miri setakat Julai 2019.

Program membabitka­n 3,000 orang sejak September 2017 itu bertujuan memberi inspirasi dan melatih organisasi baharu (startup) dan usahawan digital. 100 peratus liputan menjelang 2025 dan untuk mencapai objektif RM3.7 bilion dan RM400 juta bagi mempercepa­tkan transforma­si ekonomi digital di bawah inisiatif strategik empat.

“Jumlah kesemua peruntukan bagi inisiatif strategik yang saya sebutkan ini berjumlah RM16.5 bilion dan Abang Johari memberitah­u semua peruntukan ini disediakan pada tahun 2020, sedangkan kita semua tahu bajet tahun depan hanya RM6.5 bilion diperuntuk­kan bagi perbelanja­an pembanguna­n,” jelasnya.

Beliau menambah, tiga inisiatif strategik itu tidak

Menteri Muda Hal Ehwal Korporat dan Unit Komunikasi Awam Sarawak

Selain itu, beberapa program utama berkaitan dengan pembanguna­n startup atau usahawan digital yang sedang dilaksanak­an dengan kerjasama TEGAS, SMA dan rakan-rakan strategik lain.

“Melangkah ke hadapan, TEGAS, SMA dan rakanrakan strategik akan terus memperkasa­kan belia di Sarawak menerusi programpro­gram yang berkesan seperti pre-accelerato­rs peringkat universiti, pertanding­an dron/robotik, forum belia, persidanga­n STEM dan lainlain,” jelasnya. termasuk inisiatif nombor dua iaitu pelbagai projek berimpak tinggi mesra rakyat akan dibangunka­n di luar bandar dengan sebahagian­nya sedang dilaksanak­an, RM5.145 billion diperuntuk­kan tanpa menyatakan tempoh pelaksanaa­nnya.

“Dalam Belanjawan Negeri 2020 kita hanya meminta kelulusan RM6.5 bilion untuk perbelanja­an permbangun­an. Dari mana datangnya lebih RM16 bilion, dua kali ganda?

“Sebab itu saya mempersoal­kan model kewangan alternatif dikatakan Ketua Menteri iaitu akan menerusi DBOS . Ini hanyalah Belanjawan ‘hot air’,” ujarnya.

KUCHING: Kerajaan negeri menerusi Kementeria­n Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri, Terminal Perindustr­ian dan Pembanguna­n Usahawan sedang mempertimb­angkan sebuah Anjung Usahawan di pekan Simunjan.

Sehubungan itu, menteri mudanya Datuk Naroden Majais meminta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simunjan, Awla Dris membantu mengenal pasti tapak yang sesuai bagi tujuan tersebut.

“Selain menyediaka­n ruang makanan dan minuman, Anjung Usahawan juga menyediaka­n ruang untuk barangan bukan makanan seperti runcit, butik, gunting rambut dan sebagainya.

“Konsepnya adalah campuran Mini Komersial dan Pusat Pemprosesa­n Mini,” katanya ketika menjawab pertanyaan lisan Awla Dris (GPS-Simunjan) pada Persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Tambah Naroden, dengan perhubunga­n yang semakin baik, Simunjan akan menjadi pusat pertemuan para penduduk dari kawasan Sadong Jaya, Sebuyau, Gedong dan kawasan Ulu Simunjan.

“Simunjan berkeboleh­an mengeluar banyak udang galah, ikan air tawar yang boleh disejuk beku, sayursayur­an dan buah-buahan yang boleh diproses dan dibungkus menggunaka­n teknologi moden.

“Sebagai contoh, pekasam ikan air tawar Simunjan adalah produk yang terbaik dan mungkin yang terbaik di Malaysia serta boleh dipasarkan sebagai jenama Simunjan.

“Jadi konsep seperti ini amat bertepatan bagi kawasan luar bandar termasuk Simunjan,” ujar Naroden.

Projek ini hanya melibatkan pembinaan struktur menara dan dijangka akan siap sepenuhnya pada tahun depan.

Abdullah Saidol

 ??  ?? UNTUK KENANGAN: Abdullah bersama ahli-ahli Majlis Daerah Matu-Daro dan kakitangan­nya di lobi Dewan Undangan Negeri.
UNTUK KENANGAN: Abdullah bersama ahli-ahli Majlis Daerah Matu-Daro dan kakitangan­nya di lobi Dewan Undangan Negeri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia