Utusan Borneo (Sarawak)

Kayuhan Amal Masjid Setia Raja di Mukah pada 24 Nov

-

PARIS, Perancis: Pengarah bola sepak kelab Paris Saint Germain (PSG), Leonardo, menyelar jurulatih Real Madrid, Zinedine Zidane kerana mencadangk­an impian Kylian Mbappe adalah untuk bermain bersama kelab gergasi bola sepak Sepanyol itu.

“Secara jujurnya, ia menjengkel­kan,” kata Leonardo selepas PSG menewaskan Club Brugge 1-0 dalam aksi Liga JuaraJuara Rabu lepas sambil menambah bahawa “ia bukan kali pertama ia berlaku”.

Zidane ditanya tentang kemungkina­n satu perpindaha­n untuk penyerang berusia 20 tahun itu, yang membantu Perancis muncul juara Piala Dunia 2018.

“Kita akan lihat di masa hadapan. Beliau (Mbappe) sentiasa berkata ia adalah impian beliau untuk bermain bersama Real Madrid,” jawab Zidane.

Leonardo, yang jelas tidak senang dengan komen itu berkata ia adalah satu cubaan sengaja untuk menimbulka­n keraguan pemain penyerang itu.

“Saya fikir sekarang bukan masa untuk bercakap tentang perkara ini. Beliau adalah seorang pemain yang mempunyai baki kontrak dua tahun setengah bersama kami, jadi untuk bercakap tentang apa yang beliau mahu, impian beliau pada setiap masa adalah tidak masuk akal,” kata beliau.

“Kylian adalah seorang pemain yang sangat penting untuk kami. Sekarang bukan masa untuk menjejaska­n semangat beliau.

Mbappe diturunkan dalam kesebelasa­n utama PSG ketika menentang Club Brugge dengan gol Mauro Icardi sudah memadai untuk kelab mengesahka­n kemaraan ke pusingan kedua kejohanan.

PSG akan ke Real Madrid pada perlawanan seterusnya dari Kumpulan A pada lewat bulan ini.

Dalam pada itu, Leonardo berkata PSG tidak tergesa-gesa menawarkan kontrak baharu kepada dua pemain veteran, Thiago Silva dan Edinson Cavani, dengan kedua-dua pemain akan menjadi ejen bebas pada akhir musim ini. — AFP

KUCHING: Jawatankua­sa Masjid Setia Raja Mukah dengan kerjasama Kelab Berbasikal Santai Mukah akan menganjurk­an Kayuhan Amal Masjid Setia Raja pada 24 November ini.

Pengerusi bersama program, Jamil Othman berkata pihaknya menyasarka­n seramai 150 peserta untuk menyertai program sihat yang julung kali diadakan itu.

“Objektif utama penganjura­n program ini untuk mengumpul dana dari yuran penyertaan yang akan disalurkan kepada pihak masjid.

“Selain yuran, sumbangan dari para pekayuh semasa program nanti juga akan kita salurkan kepada masjid,” katanya pada majlis penyerahan tajaan dari Lea Sports Centre di Wisma Hopoh kelmarin.

Menurutnya, meskipun julung kali diadakan ia telah mendapat sambutan begitu menggalakk­an dengan seramai 41 pekayuh dari Brunei juga akan turut serta.

Tambah beliau, kayuhan akan bemula pada jam 6.30 pagi berlepas dari Masjid Setia Raja Mukah ke Masjid Oya dengan jarak kayuhan sejauh 50km.

Katanya, beberapa kenamaan juga telah dijemput untuk memeriahka­n kayuhan itu nanti.

“Kayuhan ini kita anjurkan dengan kerjasama beberapa jabatan-jabatan berkaitan seperti Pejabat Daerah Mukah, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Kerja Raya untuk persediaan tempat dan sebagainya.

“Kita juga ingin mengucapka­n terima kasih kepada pihak Lea Sports Centre kerana sudi menaja baju dan medal untuk diberikan kepada semua peserta yang mengambil bahagian,” kata

Jamil yang juga Presiden Kelab Berbasikal Santai Mukah.

Terdahulu, berlangsun­g majlis penyerahan tajaan yang disempurna­kan oleh Pengurus Pemasaran LSC, Alice Kho dan Pengurus Runcit LSC, Melati Melebeh.

KUALA LUMPUR: Malaysia hanya perlu menjelmaka­n semangat ‘Harimau Malaya’ selepas memiliki segala keupayaan, untuk menamatkan dominasi Thailand dalam acara bola sepak di Sukan SEA 2019 Filipina, sekali gus merangkul pingat emas pertama, dalam tempoh lapan tahun.

Edisi 2011 di Jakarta merupakan kali terakhir Malaysia meraih emas di Sukan SEA, sebelum giliran Thailand mempertaha­nkan ‘ibu segala pingat’ itu dalam tiga edisi berikutnya, termasuk kejayaan menewaskan Malaysia 1-0 di pentas final edisi 2017, di Stadium Shah Alam.

Skuad Bawah 22 Tahun (B-22) negara kini dibarisi sebahagian besar pemain yang telah bersama sejak kempen kelayakan Kejuaraan B-23 Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC) 2020, Mac lalu, selain beberapa pemain yang sudah bersama pengendali Datuk Ong Kim Swee, sejak tiga tahun lepas.

Kelebihan itu ternyata melegakan Kim Swee, meskipun terpaksa menempuh beberapa kekangan tertentu, dalam menyediaka­n pasukan terbaik menjelang saingan di Manila nanti.

“Ini salah satu faktor yang agak membantu di mana saya tidak perlu fikir tentang perkara asas. Jurang masa amat pendek untuk saya menyediaka­n pasukan daripada segi taktikal di mana ia amat penting untuk difahami semua pemain apabila kita bertemu pasukan-pasukan tertentu,” katanya kepada Bernama.

Seramai 23 pemain daripada 28 disenaraik­an Kim Swee ke kem latihan pusat bermula Isnin lepas hadir melaporkan diri, namun pengendali berusia 48 tahun itu jelas masih menunggu ketibaan beberapa pemain, yang kini sedang menabur bakti bersama skuad B-18 dan skuad kebangsaan.

Antara pemain itu adalah Luqman Hakim Shamsudin, Muhammad Mukhairi Ajmal Mahadi, Muhamad Umar Hakeem daripada skuad B18 sementara Muhammad Safawi Rasid, Muhammad Akhyar Abdul Rashid, Muhammad Syahmi Safari dan Dominic Tan yang bersama skuad kebangsaan ketika ini. — Bernama

 ??  ?? SENGIT: Costa (kiri) bersaing dengan pemain Lokomotiv pada perlawanan Kumpulan D saingan Liga Juara-Juara di RZD Arena, Moscow, kelmarin.
SENGIT: Costa (kiri) bersaing dengan pemain Lokomotiv pada perlawanan Kumpulan D saingan Liga Juara-Juara di RZD Arena, Moscow, kelmarin.
 ??  ?? SOKONGAN: Jamil (dua kanan) menerima tajaan daripada Alice sambil disaksikan Melati (kiri) pada majlis ringkas penyerahan tajaan kelmarin.
SOKONGAN: Jamil (dua kanan) menerima tajaan daripada Alice sambil disaksikan Melati (kiri) pada majlis ringkas penyerahan tajaan kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia