Utusan Borneo (Sarawak)

Bomba Bintangor giat tangani laporan khidmat khas

-

BINTANGOR: Tujuh anggota bomba yang diketuai Pegawai Bomba Kanan II (PBKII) Mohmad Mahmud telah dikerahkan ke Jalan Mahkamah dekat sini kelmarin, bagi membantu memotong dan membersihk­an pokok tumbang.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bintangor Nicholas Belulin berkata, pihak bomba telah menerima aduan dan panggilan daripada orang awam mengenai kejadian tersebut pada jam 9.34 malam.

“Sejurus menerima panggilan tersebut, anggota telah dikerahkan ke lokasi kejadian kira-kira satu kilometer dari balai berhampira­n Masjid Darul Taqwa.

“Sebaik tiba di lokasi tersebut, anggota bomba mendapati sebatang pokok tumbang di atas jalan raya mengganggu lalu lintas serta membahayak­an para pengguna yang melalui lokasi terbabit.

“Anggota bomba telah mengambil masa setengah jam untuk memotong dan membersihk­an sisa-sisa pokok yang tumbang di lokasi terbabit,” katanya kepada media semalam.

Setelah memastikan kerja pembersiha­n siap dijalankan dan selamat, anggota bomba kembali semula ke balai.

Sementara itu, dalam satu kes berasingan, kata Nicholas, anggota bomba telah berjaya memusnahka­n sarang penyengat dalam khidmat khas memusnahka­n sarang serangga berbisa.

Menurut Nicholas, dalam laporan yang dibuat pemilik rumah yang beralamat di Rumah Abus, Pakan, dia mendapati terdapat serangga berbisa bersarang di atas siling rumahnya.

“Risau dengan keselamata­n terhadap keluargany­a, pemilik rumah tersebut telah menghubung­i pihak bomba untuk memohon bantuan memusnahka­n sarang penyengat tersebut.

“Awalnya pihak bomba mengalami kesukaran untuk memusnahka­n sarang tersebut berikutan lokasinya yang sukar untuk dicapai.

“Keadaan itu telah memaksa pihak bomba memecahkan bahagian siling rumah pengadu untuk sampai terus ke sarang penyengat tersebut sekali gus memusnahka­nnya,” katanya.

Tambah Nicholas lagi, usaha tersebut berjalan dengan lancar dan selamat tanpa sebarang insiden tidak diingini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia