Utusan Borneo (Sarawak)

Umat Islam diseru bina kekuatan bagi membentuk 'Ummah Gemilang'

-

SEBUYAU: Umat Islam diseru membina kekuatan bagi membentuk 'Ummah Gemilang' selaras dengan tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini.

Perkara itu ditegaskan Menteri Muda Infrastruk­tur dan Pembanguna­n Pelabuhan Datuk Julaihi Narawi yang memberitah­u, untuk itu, umat Islam perlu bersatu membina kekuatan dalam usaha mencapai tahap tersebut.

"Dalam usaha membina kekuatan ini, kita perlu melihat apakah cabaran-cabaran di sekeliling kita yang perlu ditangani dan diatasi untuk membina kekuatan.

"Antara cabaran itu memupuk, memantap dan meningkatk­an kerjasama antara umat Islam daripada semua lapisan dan generasi, membina kekuatan ekonomi melalui peningkata­n hasil tani dan nelayan sebagai sumber makanan yang mencukupi serta sumber pendapatan utama," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perarakan dan Sambutan Maulidur Rasul Sebuyau 2019 di sini kelmarin.

Dalam pada itu, Julaihi menegaskan pentingnya umat Islam tidak terlalu bergantung kepada pihak lain sehingga boleh terperangk­ap dan terikat dengan pihak lain.

"Tanah kita subur dan kawasan perairan kita banyak sumber perikanan yang boleh diusahakan," tambahnya.

Selain itu katanya, masyarakat Islam juga perlu membina ikatan perpaduan yang kukuh dan pada masa sama membina kekuatan dan kejayaan yang cemerlang dalam bidang pendidikan.

"Apabila kekuatan umat Islam dapat dicapai maka barulah kita menjadi umat Islam yang kuat supaya kita dapat menuju ke arah 'Ummah Gemilang'," tegasnya.

Menurut beliau lagi, pihak lain juga akan menghormat­i masyarakat Islam dan sentiasa bersedia menjalin kerjasama yang baik.

"Oleh itu, amat penting untuk kita menghayati tema Majlis Sambutan Maulidur Rasul 'Ummah Gemilang' tahun ini sebagai langkah yang benar-benar menjadikan kita umat Islam ummah gemilang," ujarnya.

Hadir sama Ahli Parlimen Batang Lupar Datuk Seri Rohani Abdul Karim, Pegawai Tadbir Negeri Daerah Kecil Sebuyau Ajis Ahmad dan tetamu kehormat lain.

 ??  ?? PERKASAKAN KEKUATAN: Julaihi ditemani Rohani merakam kenangan bersama peserta perarakan Maulidur Rasul Peringkat Sebuyau.
PERKASAKAN KEKUATAN: Julaihi ditemani Rohani merakam kenangan bersama peserta perarakan Maulidur Rasul Peringkat Sebuyau.
 ??  ?? HADIAH: Kanak-kanak bersama ibu bapa menerima sijil dan hadiah daripada Hussaini (tiga kiri) pada Hari Graduasi Tadika HIKMAH Bintulu semalam.
HADIAH: Kanak-kanak bersama ibu bapa menerima sijil dan hadiah daripada Hussaini (tiga kiri) pada Hari Graduasi Tadika HIKMAH Bintulu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia