Utusan Borneo (Sarawak)

Dr Annuar terus beri sumbangan kepada sekolah-sekolah

-

KOTA SAMARAHAN: Lebih ramai belia negara digalak menyertai bidang keusahawan­an dan menjadi pencipta kepada lebih banyak peluang kerjaya bagi lebih ramai masyarakat di Malaysia.

Demikian ujar Ahli Perbadanan SME Corporatio­n (SME Corp) Malaysia Awang Habirburll­ah Awang Ismail selaras dengan seruan kerajaan menerusi penggubala­n Dasar Keusahawan­an Negara (DKN) 2030.

“DKN dapat meningkatk­an bilangan usahawan yang lebih berkualiti serta mempunyai pemikiran global dan kompetitif melalui pemerkasaa­an keusahawan­an dalam kalangan belia sama ada Bumiputera, wanita, golongan B40 atau OKU.

“Bidang perniagaan bukan sahaja untuk membantu diri sendiri tetapi juga membantu masyarakat dan komuniti lainnya.

“Berdasarka­n statistik yang dikeluarka­n Jabatan Perangkaan Malaysia 2018, belia merangkumi 38 peratus (12 juta) daripada keseluruha­n populasi,” katanya ketika merasmikan Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) 6.0.

Jelas beliau lagi, jika 400,000 orang ini ditambah bilanganny­a daripada dua tahun terdahulu menjadikan ia 1.2 juta orang dan lihat mereka ini merupakan pesaing anda dalam dunia keusahawan­an nanti.

Ekosistem keusahawan­an belia banyak membantu menyediaka­n peluang pekerjaan dan purata nisbah seorang usahawan akan menyediaka­n satu peluang pekerjaan.

Seorang usahawan tegasnya, hendaklah berani mengambil risiko dan idea jangan disimpan kerana ia akan diambil orang lain dan mereka akan menjadi lebih maju.

“Bagi Sarawak, ia telah menjana nilai jualan terkumpul sebanyak RM7.53 juta dan jumlah pekerjaan sebanyak 868 peluang pekerjaan.

“Sebagai seorang usahawan juga, kita mesti melihat sesuatu daripada sudut berlainan daripada biasa dan laksanakan ia dengan fokus agar dapat kekal dalam dunia perniagaan dan bijak mengendali­kan tekanan hidup,” ujarnya.

Pada tahun ini, sejumlah 500 belia mengikuti latihan keusahawan­an secara serentak di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Kem Sintok, Universiti Utara Malaysia (UUM) Kedah, Kem Semarak, Pekan, Pahang, Kem PALAPES Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Kem Eco Millenium, Beranang, Selangor.

MIRI: Usahawan manik Telang Usan perlu menggunaka­n kreativiti mereka sepenuhnya bagi memastikan produk mereka mampu bersaing di pasaran antarabang­sa.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telang Usan Dennis Ngau berkata produk kraf tangan yang dijual mampu menjana pendapatan tinggi sekiranya diusahakan bersungguh-sungguh.

Beliau berkata, usahawan manik perlu merebut peluang perniagaan yang terbentang luas untuk diterokai melalui

ADUN Telang Usan

SIBU: Menteri Muda Pendidikan dan Penyelidik­an Teknologi Dr Annuar Rapa’ee terus memberi sumbangan dan menabur bakti kepada sekolah-sekolah walaupun terdapat arahan dalam bentuk verbal tidak membenarka­n wakil rakyat Gabungan Parti Sarawak (GPS) masuk ke kawasan sekolah.

Dr Annuar menegaskan bahawa perkara sedemikian tidak akan melunturka­n semangatny­a kerana beliau beranggapa­n masa depan pelajar sentiasa menjadi keutamaan.

“Kita belum menerima arahan secara bertulis atau hitam putih, tetapi arahan dalam bentuk verbal sudah kedengaran. Kalau masuk ke sekolah boleh, tetapi tidak dibenarkan memberi sebarang ucapan.

“Tetapi, tidak mengapa yang penting bukan ucapan saya...yang penting apa saya janji saya tunaikan, yang penting apa saya boleh sumbangkan kepada anak-anak untuk

Pada masa ini, tidak sukar kita mempromosi dan memasarkan produk kerana adanya kemudahan telefon pintar dan media sosial sebagai platform pemasaran.

penggunaan Internet.

“Pada masa ini, tidak sukar kita mempromosi dan memasarkan produk kerana adanya kemudahan telefon pintar dan media sosial sebagai platform pemasaran.

“Apa yang penting, pengusaha perlu memastikan produk mereka benar-benar unik dan menarik. Di sinilah perlunya kita menggunaka­n kreativiti sepenuhnya,” kata beliau pada Majlis Penutupan Bengkel Loom Manik anjuran Pergerakan Wanita Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di sini semalam.

Dennis berkata, usahawan tempatan perlu mencontohi masa depan mereka.

“Kehadiran saya ke sekolah tidak penting sama sekali, ucapan-ucapan saya di sekolah tidak penting sama sekali...maka tidak perlulah menyekat saya berucap di sekolah,” katanya pada Konvokesye­n Murid Tahun Enam Sekolah-Sekolah DUN Nangka Ke-3 di sini semalam.

Tidak mahu memanjangk­an isu itu, Dr Annuar secara terbuka kepada kerajaan pusat khususnya Kementeria­n Pendidikan supaya tidak mempolitik agenda bidang pendidikan supaya murid tidak menjadi mangsa disebabkan masalah politik.

Menteri Muda Perumahan dan Kesihatan Awam itu mendedahka­n kerajaan negeri membelanja­kan lebih RM350 juta bagi tujuan pembanguna­n pendidikan di Sarawak sejak penubuhan Kementeria­n Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi. kejayaan usahawan terkemuka dunia yang tidak mempunyai tanah beratus ekar namun mampu menjadi jutawan kerana menggunaka­n kreativiti mereka.

Mengenai bengkel itu, beliau berharap ia dapat memanfaatk­an peserta menghasilk­an kraf berasaskan manik yang dapat menembusi pasaran sekali gus membantu meningkatk­an ekonomi mereka.

“Kerajaan di bawah Gabungan Parti Sarawak (GPS) sentiasa mengalualu­kan penganjura­n bengkel seumpama ini dan berharap ia terus diadakan masa depan.

KUCHING: Persatuan Kanak-Kanak Kanser (SCCS) telah membantu 1,350 keluarga pesakit kanser kanakkanak di negeri ini sejak penubuhann­ya pada 2001.

Bendahari SCCS Gary Ho berkata setiap tahun dianggarka­n 300,000 kanak-kanak di dunia diagnosis dengan kanser.

Daripada jumlah itu katanya, 80,000 kanak-kanak yang diagnosis kanser tidak dapat diselamatk­an.

“Di Sarawak, dianggarka­n 70 kanak-kanak diagnosis dengan kanser setiap tahun dan setakat tahun ini sahaja, 57 kes dilaporkan di Hospital Umum Sarawak (HUS).

“Manakala tahun lepas, persatuan telah membantu 66 pesakit kanak-kanak kanser di HUS dengan perbelanja­an RM1.5 juta setahun,” katanya.

Beliau berkata demikikan pada acara larian amal ‘’Colour Rush 2019 anjuran persatuan tersebut di Saradise di

“Inilah gunanya kita berpolitik iaitu untuk kebaikan dan manfaat rakyat. Kita menggunaka­n politik sebagai landasan membaiki taraf hidup masyarakat melalui pemerkasaa­n ekonomi,” katanya.

Sementara itu, kira-kira 70 wanita mengambil bahagian dalam bengkel tersebut bagi meningkatk­an pemahaman cara-cara menyusun manik menggunaka­n loom.

Hadir sama Setiausaha Politik Ketua Menteri Charles Balan Seling dan Ketua Wanita PBB Telang Usan Kaunselor Margaret Nawan.

Dennis Ngau

sini semalam.

Bercakap mengenai larian tersebut, Gary berkata ia memasuki edisi ketujuh tahun ini dan disertai lebih 2,000 peserta.

Larian amal itu katanya, bertujuan meningkatk­an kesedaran masyarakat terutama generasi muda mengenai penyakit kanser yang menghantui kanak-kanak.

Dalam pada itu larian semalam turut disokong Lea

Sports Centre (LSC) dan ouryouth.my dengan jarak larian sejauh lima kilometer.

Turut hadir pengasas ouryouth.my Datuk Patrick Liew dan Pengarah Urusan LSC Raymond Sim.

 ??  ?? KENANGAN: Gary (tengah belakang), Sim (kiri) dan Patrick bergambar bersama pelari terbaik Colour Rush 2019 anjuran SCCS di Saradise, Kuching semalam.
KENANGAN: Gary (tengah belakang), Sim (kiri) dan Patrick bergambar bersama pelari terbaik Colour Rush 2019 anjuran SCCS di Saradise, Kuching semalam.
 ??  ?? TERIMA KASIH: Margaret menyampaik­an cenderamat­a kepada Dennis pada majlis penutupan Bengkel Loom Manik di Miri semalam.
TERIMA KASIH: Margaret menyampaik­an cenderamat­a kepada Dennis pada majlis penutupan Bengkel Loom Manik di Miri semalam.
 ??  ?? AMANAT: Dr Abdul Rahman ketika berucap pada Program Santuni Alam Sekitar bertemakan ‘Sayangi Sungai Kita’ di Esplanade Kampung Gersik, Kuching, kelmarin.
AMANAT: Dr Abdul Rahman ketika berucap pada Program Santuni Alam Sekitar bertemakan ‘Sayangi Sungai Kita’ di Esplanade Kampung Gersik, Kuching, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia