Utusan Borneo (Sarawak)

Warga B40 layak, berdaftar digalak tuntut dekoder percuma myFreeview

-

KUCHING: Ibu bapa harus komited memberi pendidikan kepada anak-anak mereka dan tidak menyerahka­n tanggungja­wab itu sepenuhnya di bahu pendidik.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakan Tan Sri Wiliam Mawan Ikom berkata, warga pendidik sememangny­a diberi latihan untuk mengajar ilmu, namun tanggungja­wab mendidik anak-anak untuk menjadi insan yang berilmu dan berjaya adalah tugas utama ibu bapa.

“Sehubungan itu, saya menyaranka­n ibu bapa di Sarikei meluangkan masa untuk memberi sokongan dan dorongan kepada anak-anak mereka selain mencontohi ibu bapa lain yang mempunyai anak-anak cemerlang dalam pendidikan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Kejohanan Merentas Desa dan Perasmian Pintu Gerbang SK Assun Sarikei dekat sini kelmarin.

Tambah Mawan lagi, ibu bapa boleh mendapatka­n nasihat dan rahsia kejayaan daripada ibu bapa tersebut sehingga anak-anak mereka boleh berjaya dalam pelajaran.

“Pada masa yang sama, kejayaan itu boleh dijadikan motivasi kepada ibu bapa.

“Ibu bapa harus menunjukka­n kesungguha­n dan contoh terbaik untuk mendorong minat anak-anak mereka di sekolah belajar bersungguh-sungguh dan mencapai kecemerlan­gan dalam akademik.

“Saya difahamkan oleh Guru Besar SK Assun Churchill Frank Machop bahawa prestasi para pelajar di sini amat tinggi dan mereka mempunyai potensi untuk mencapai kecemerlan­gan dalam akademik dan bersaing dengan pelajar yang cemerlang di kawasan lain,” jelasnya.

Mawan menambah, ibu bapa harus memberi sokongan kepada anak-anak dan sekolah dengan cara terbaik termasuk bekerjasam­a dengan guru dan pihak sekolah.

“Kita mesti bersatu dengan guru dalam membantu persekolah­an anak-anak,” katanya.

Beliau juga mengingatk­an bahawa ibu bapa bukan hanya menggunaka­n Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebagai landasan untuk bekerjasam­a, kerana mereka boleh datang ke sekolah untuk memberikan pandangan manakala pihak guru boleh datang ke rumah panjang sekiranya pelajar mereka tidak datang ke sekolah atau ada masalah.

“Secara amnya, saya melihat kesungguha­n atau minat untuk belajar terutama di

KUCHING: Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menggalakk­an warga B40 yang layak dan telah berdaftar di Sarawak untuk menuntut dekoder percuma myFreeview di pusat pengagihan terdekat sebelum 30 November ini.

Menurut kenyataan akhbarnya kelmarin, sebanyak lapan pusat pengagihan iaitu masing-masing empat di Sabah dan di Sarawak sedang beroperasi untuk mengedarka­n dekoder TV Digital myFreeview kepada golongan B40 yang layak dan telah berdaftar. kawasan pedalaman sudah berkuranga­n. Jumlah pelajar yang tinggal di asrama semakin berkuranga­n, bukan hanya sekolah di Sarikei tetapi di kawasan lain.

“Di Pakan pun jumlah pelajar yang tinggal di asrama juga menurun kerana akses jalan raya dan adanya pengangkut­an sendiri menyebabka­n mereka lebih gemar tinggal di rumah panjang,” tambahnya.

Dalam pada itu, beliau memberitah­u di rumah panjang semuanya lengkap, selain bebas daripada pengawasan guru.

Kata Mawan, keadaan ini

Dekoder percuma tersebut memberi peluang kepada penduduk tempatan menikmati siaran TV Digital myFreeview yang berkualiti tanpa sebarang yuran bulanan.

Pengagihan akan dilakukan di Pusat Khidmat Parlimen P.195 Kuching pada 20 dan 21 November, Pusat Khidmat Parlimen P.212 Sibu (23 dan 24 November), Pusat Khidmat DUN N.74 Pujut (26 dan 27 November) dan Pusat Khidmat DUN N.68 Tanjong Batu (29 dan 30 November) bermula jam 8.30 pagi hingga 4 petang masing-masing.

ADUN Pakan

menyebabka­n sebahagian pelajar semakin hilang minat dan kesungguha­n untuk belajar.

“Mereka sudah hilang arah tuju untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran. Keadaan ini menyebabka­n hubungan sekolah dan pelajar semakin renggang.

“Dalam hal ini, ibu bapa, guru dan pihak berkaitan harus bersatu dan saya mencadangk­an agar simposium atau dialog diadakan dengan kerjasama pegawai pendidikan daerah, Majlis Guru Besar dan kesatuan guru di Sarikei,” katanya.

Pada masa sama, beliau akan menyokong dari segi peruntukan sewajarnya bagi tujuan tersebut.

Tambahnya, simposium atau dialog ini bagi membolehka­n warga pendidik dan ibu bapa di sini mengkaji dan menilai sistem atau cara untuk merangsang pelajar di

Justeru, orang ramai dinasihati membawa bersama kad pengenalan bagi tujuan pengesahan.

Bagi pengagihan semula dekoder yang gagal dihantar pada kali pertama, caj RM15 akan dikenakan bagi menampung kos penghantar­an.

Selain itu, sekiranya anda ingin menyemak kelayakan untuk mendapatka­n dekoder percuma, menerusi langkah berikut, melalui SMS: Taip MYTV (jarak) DEKODER (jarak) (nombor kad pengenalan anda) dan hantar ke 15888, atau layari: www. bahagian berkenaan memberi komitmen dalam pelajaran.

Mawan juga mencadangk­an agar sekolah di bahagian Sarikei mencontohi sekolahsek­olah di Julau, Pakan kerana di sana semua sekolah dan guru bekerjasam­a dengannya.

“Saya mahu melihat di bahagian Sarikei, sekolahsek­olah bergabung dari segi memberi idea untuk membaiki prestasi para pelajar demi kebaikan pelajar dan saya berharap idea ini dapat dilaksanak­an dalam tempoh satu hingga dua bulan atau selewat-lewatnya awal tahun depan bagi membolehka­n saya menyediaka­n peruntukan,” ujarnya.

Turut hadir Pemanca Edward Ladin Sebang, Penghulu Kasa, Yang Dipertua PIBG SK Assun Bedindang Unchit, Guru Besar Churchill Frank Machop, tuai rumah dan ahli PIBG SK Assun. mytvbroadc­asting.my/B40.

Juga dengan menghubung­i PusatPerkh­idmatanPel­anggan myFreeview di talian 1-30080-6988 atau 1800-18-1088

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, layari www.myFreeview.tv tau hubungi Pusat Khidmat Pelanggan MYTV di talian 1800-18-1088 atau 1-300-80-6988 dari jam 8 pagi hingga 10 malam setiap hari termasuk cuti umum.

Permohonan set dekoder percuma untuk warga B40 yang layak juga boleh dibuat melalui e-mel ke digitaltv@ mcmc.gov.my.

BINTULU: Kelab Sukan dan Rekreasi (KSR) BINDA Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) menganjurk­an Jom Ngail Bintulu 2.0 mulai jam 8 pagi hingga 3 petang pada 8 Disember (Ahad) di Tebingan Promenade (di belakang tHe Sping Bintulu dan Parkcity Everly Hotel) di sini.

Pertanding­an itu menawarkan hadiah lumayan wang tunai M10,000 dan sebuah motosikal termasuk peralatan memancing untuk pemancing muncul johan.

Manakala naib johan, tempat ketiga, keempat dan kelima masing-masing akan membawa pulang hadiah wang tunai RM3,000, RM2,000, RM1,000 dan RM500 serta peralatan memancing.

Selain itu, tempat keenam hingga ke-10 tidak balik dengan tangan kosong sebaliknya masing-masing akan menerima hadiah wang tunai RM200 dan peralatan memancing.

Begitu juga pemancing meraih kedudukan ke-11 hingga ke-20 masing-masing akan menerima RM100 dan diikuti tempat ke-21 hingga ke-30 menerima hadiah wang tunai RM70.

Keseluruha­nnya hadiah terkumpul ditawarkan kepada pemancing menyertai pertanding­an itu berjumlah RM24,000.

Pertanding­an itu terbuka kepada semua pemancing dan yuran penyertaan dikenakan ialah RM100 satu joran, namun bayaran meningkat kepada RM120 sekiranya pendaftara­n selepas tarikh tutup.

Borang pendaftara­n boleh diambil di Kedai Pancing Loconia Bintulu dan 100 penyertaan pertama layak mendapat baju rasmi pertanding­an.

Bayaran secara tunai boleh dibuat di Kedai Pancing Loconia Bintulu.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Rizal Razali di talian 013-8394701, Nadzirah Morshidi(012-8902451), Alia Zaidel(014-5907385), Harutini Ismail(013-8487878) atau Awang Muizz (0147059181).

Peserta ingin membuat pemindahan wang yuran penyertaan atas talian perbankan boleh dimasukkan ke akaun semasa Kelab Sukan dan Rekreasi BINDA di RHB Bank bernombor 2110525006­0010 dan WhatsApp bukti pembayaran kepada Nadzirah Morshidi di talian 012-8902451.

Tarikh tutup penyertaan ialah pada 6 Disember depan.

Syarat pertanding­an itu berdasarka­n kepada berat tangkapan ikan melebihi 200 gram ke atas sahaja diterima dan dikira.

Sehubungan itu, saya menyaranka­n ibu bapa di Sarikei meluangkan masa untuk memberi sokongan dan dorongan kepada anak-anak mereka selain mencontohi ibu bapa lain yang mempunyai anak-anak cemerlang dalam pendidikan.

Tan Sri Wiliam Mawan Ikom

 ??  ?? TERIMA KASIH: Mawan menerima cenderamat­a selepas merasmikan Kejohanan Merentas Desa dan Perasmian Pintu Gerbang SK Assun Sarikei.
TERIMA KASIH: Mawan menerima cenderamat­a selepas merasmikan Kejohanan Merentas Desa dan Perasmian Pintu Gerbang SK Assun Sarikei.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia