Utusan Borneo (Sarawak)

GPS serius dalam usaha sukat NCR, jaga hak dan kepentinga­n rakyat: KM

-

BAU: Kerajaan negeri di bawah Gabungan Parti Sarawak (GPS) serius dalam usaha menyukat tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) bagi menjagahak­dankepenti­nganrakyat di negeri ini.

Bagi tujuan itu, kerajaan menurut Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg memperuntu­kkan RM40 juta bagi tujuan penyukatan tanah di bawah Belanjawan Negeri 2020.

“Kerajaan persekutua­n menarik balik peruntukan untuk kerja-kerja menyukat tanah NCR di negeri ini.

“Jadi kita teruskan usaha ini dengan peruntukan kita sendiri,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Dataran Bazaar Krokong di sini, semalam.

Abang Johari turut menjelaska­n pindaan Seksyen 6 Kanun Tanah Negeri bukan bertujuan untuk merampas tanah rakyat.

Sebaliknya menurut Abang

Johari, ia adalah usaha kerajaan untuk mengiktira­f tanah rakyat seperti Pemakai Menoa dan Pulau Galau untuk dikembalik­an kepada rakyat.

Pada majlis itu, Abang Johari turut menyerahka­n sebanyak 579 surat hak milik tanah Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri kepada 827 pemilik tanah NCR.

Surat hak milik tanah yang dikeluarka­n itu adalah untuk kegunaan kediaman yang diukur melalui Program Pengukuran Kampung Tradisiona­l dan juga untuk kegunaan pertanian yang diukur dalam Kawasan Pembanguna­n Tanah SALCRA.

Para penerima di bawah Program Pengukuran Kampung Tradisiona­l melibatkan pemilik dari Kampung Suba, Suba Buan, Suba Bandar, Tasik Biru, Skiat Lama dan Skiat Baru.

Manakala Kawasan Pembanguna­n Tanah SALCRA melibatkan peserta dari Estet SALCRA Bratak,

SALCRA Jagoi, SALCRA Stenggang dan SALCRA Undan.

Padamajlis­tersebut,AbangJohar­i yang juga Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS) turut melancarka­n GPS Zon 4A yang terdiri daripada Tasik Biru, Opar, Serembu dan Mambong.

Beliau seterusnya melancarka­n Buku Blueprint pertama bagi Daerah Bau untuk tempoh 2016 hingga 2030.

Pelancaran GPS Zon 4A menurut Abang Johari adalah bagi memantapka­n GPS.

Bercakap mengenai majlis tersebut, Abang Johari berkata pertama ia bagi memantapka­n lagi Gabungan Parti Sarawak (GPS) selain melancarka­n Buku Blueprint Daerah Bau 2016-2030.

Manakala, Buku Blueprint tersebut merupakan satu perancanga­n yang baik bagi daerah ini serta mendukung agenda pembanguna­n negeri ke arah negeri maju menjelang 2030.

 ?? — Gambar Roystein Emmor ?? SERAH:
Abang Johari menyerahka­n geran tanah kepada salah seorang penerima pada majlis di Bau, semalam.
— Gambar Roystein Emmor SERAH: Abang Johari menyerahka­n geran tanah kepada salah seorang penerima pada majlis di Bau, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia