Utusan Borneo (Sarawak)

Sokong peluang sama rata untuk pelatih OKU

-

KUCHING: Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sarawak (SHEDA) Cawangan Kuching (SKB) telah mengadakan ‘Pre-Christmas Gathering 2019’ untuk ahli dan orang berkepenti­ngan pada 14 Disember di sebuah restoran di sini.

Menurut kenyataan akhbarnya semalam, perjumpaan tersebut adalah bagi mempromosi­kan jalinan rangkaian dalam kalangan ahli dan pemain industri dan berbincang berkaitan aspirasi dalam industri.

Pengerusi SHEDA Cawangan Kuching Ahli Majlis Sim Kiang Chiok memuji kerajaan kerana telah meluluskan Rang UndangUnda­ng (RUU) Strata (Hak Milik Subsidiari) 2019 dan Rang Undang-Undang Pengurusan

BINTULU: Pelbagai pihak perlu menyokong kesamarata­an peluang menikmati kemudahan dan program pendidikan untuk pelatih-pelatih orang kurang upaya (OKU)di negeri dan negara ini.

Pengerusi Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PPDK) OKU Gemilang Ismawi Bujang berkata, golongan itu memerlukan sokongan pelbagai pihak agar mereka dapat hadir ke sekolah-sekolah khas yang disediakan terutama sokongan daripada ibu bapa.

"Justeru Ibu bapa perlu melihat kepentinga­n sekolah-sekolah khas itu dalam penerimaan pendidikan dan pembanguna­n anak-anak istimewa," ujarnya ketika berucap pada Majlis Konvokesye­n PPDK OKU Gemilang Bintulu 2019 di Auditorium Perpustaka­an Awam BDA semalam.

Dalam pada itu katanya, majlis itu merupakan julung kali diadakan untuk meraikan 10 pelatih OKU yang telah

Strata 2019.

Kedua-duanya bertujuan melindungi kepentinga­n kedua-dua pemilik hartanah dan pemaju dalam cara yang lebih sistematik untuk pengurusan yang lebih sistematik unit strata.

Rekod Napic menunjukka­n tamat mengikuti program pemulihan di pusat tersebut.

"Mereka akan melanjutka­n program pendidikan di sekolah-sekolah pendidikan khas yang telah menerima kemasukan mereka pada tahun depan," tambahnya.

Terdahulu, empat anugerah cemerlang disampaika­n kepada pelatih pada majlis itu trend di Sarawak menuju ke arah pembinaan pembanguna­n gaya hidup kondominiu­m dan pangsapuri.

Dengan pertambaha­n bilangan pangsapuri mewah dan sederhana di sekitar Kuching dan Samarahan, pengurusan bangunan promelibat­kan empat atlet PPDK Gemilang yang menyertai Karnival Orang Kurang Upaya Sarawak (KOKUS) di Kuching yang meraih satu emas, dua perak dan satu gangsa.

Selain itu Ismawi berterima kasih kepada semua pihak yang telah menyumbang tenaga dan hamper serta keperluan lain dalam menjayakan majlis itu, fesional adalah amat penting dalam kelestaria­n.

Menurut Sim, SKB akan menganjurk­an Seminar Pengurusan Strata pada April 2020 sebagai pendedahan kepada ahli dan pemain hartanah strata selepas perubahan dalam ordinan berkenaan.

Kempen Pemilikan Kediaman (HOC) akan tamat pada 31 Disember ini dengan 10 peratus diskaun dan percuma duti setem bagi pemaju yang menyertai.

Seramai lebih 80 ahli telah menghadiri majlis itu kelmarin yang turut dihadiri Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Dato Sri Dr Sim Kui Hian dan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) Datuk Wee Hong Seng. terdiri daripada Ahli Parlimen Bintulu Datuk Seri Tiong King SIng, Pau Chiong Ngie, MDS Kemena Mart, ADAP 40rty Mart, Lembaga Kemajuan Bintulu(BDA), ISK Cafe, AB Penyet, Hospital Bintulu, Pejabat Kesihatan Bahagian Bintulu, Farley Supermarke­t, Woodbank Sdn Bhd dan MDS Medan.

BINTULU: Dalam memastikan pembinaan mengikut jam sehingga siap pada masa ditetapkan untuk Projek Jambatan BintuluJep­ak, PPES Works CCCC JV Sdn Bhd telah bekerjasam­a dengan Kerajaan Sarawak, Jabatan Kerja Raya(JKR), Lembaga Kemajuan Bintulu(BDA)dan agensi-agensi lain yang membantu menyokong kerja-kerja lebih masa membina jambatan terbabit.

Menurut kenyataan syarikat itu, semua agensi komited dengan perjanjian dan telah membenarka­n tempoh bekerja 24 jam sehingga kerja membina Jambatan BintuluJep­ak siap.

Pengurus Projek Liu Yonghui berkata, dengan mengambil kira kemajuan kerja sekarang, tahap bunyi mungkin kuat dari semasa ke semasa tidak dapat dielakkan.

Beliau memahami ia menyebabka­n kesulitan sementara kepada kehidupan seharian, kediaman penduduk dan yang bekerja berdekatan namun penduduk menunjukka­n sokongan mereka terhadap projek ikonik itu.

"Syarikat akan berusaha menyesuaik­an jadual penanaman cerucuk dan mengurangk­an tahap bunyi bising," ujarnya dalam kenyataan di sini, semalam.

Liu turut menjelaska­n bahawa kerja-kerja dalam perspektif teknikal menggunaka­n pelantar penggerudi berputar untuk menggali lubang dengan sekurangku­rangnya diameter satu meter dan kedalaman 40 meter hingga 65 meter.

"Kemudian sangkar tetulang kira-kira 12 meter panjang akan turun ke lubang dan akan dikumpulka­n selepas itu.

“Proses ini tanpa henti dalam masa 24 jam dengan keadaan tanah lembut yang luar biasa dan untuk kualiti tinggi pancangan.

"Kerja tanpa henti pada satu tempat memerlukan kira-kira tiga hingga 10 hari berdasarka­n keadaan tanah dan persekitar­an.

“Untuk mengelakka­n lubang runtuh dan atas sebab-sebab keselamata­n, kerja-kerja cerucuk dijangka berfungsi sepanjang masa

Syarikat akan berusaha menyesuaik­an jadual penanaman cerucuk dan mengurangk­an tahap bunyi bising.

Liu Yonghui

Pengurus Projek

dalam tempoh enam bulan di bahagian bandar Bintulu," katanya.

Beliau menemukan keadaan lokasi projek itu bertembung dengan masalah kesulitan keadaan tanah yang luar biasa dan persekitar­an paras air yang tinggi.

Jambatan yang merupakan hadiah Kerajaan Sarawak kepada penduduk Bintulu itu dilancarka­n Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg semasa sambutan Hari Sarawak di Bintulu pada 22 Julai 2019 sekali gus projek diharap dapat disiapkan tepat pada waktunya atau lebih awal daripada jadual.

"Satu projek berskala besar bukan kerja seorang individu, tetapi komitmen dan kefahaman semua orang yang memberi manfaat keseluruha­n kepada rakyat yang terhasil daripada penyiapan awal dan jaminan kualiti melebihi apa pun," kata Liu.

Jambatan Bintulu-Jepak merupakan projek jambatan terbesar yang sedang dibangun di Sarawak dan diberi pengawasan oleh Coastal Second Trunk Road Unit dengan nilai kontrak RM466,679,497.

Permulaan projek bermula 3 April dan majlis pelancaran­nya pada 22 Julai dengan tempoh masa untuk menyiapkan projek itu adalah 48 bulan dan pembinaann­ya dijangka siap pada 2 April 2023.

Apabila jambatan itu siap, jarak laluan menghubung­kan bandar Bintulu ke Lapangan Terbang Bintulu akan berkuranga­n daripada 25 kilometer kepada 10 kilometer dan ia juga akan membawa pembanguna­n pesat ke kawasan Jepak.

 ??  ?? KERJASAMA PADU: Kerja-kerja berterusan dan lebih masa selama 24 jam oleh PPES Works CCCC JV Sdn Bhd bagi menyiapkan pembinaan Jambatan Bintulu-Jepak di Kuala Sungai Kemena.
KERJASAMA PADU: Kerja-kerja berterusan dan lebih masa selama 24 jam oleh PPES Works CCCC JV Sdn Bhd bagi menyiapkan pembinaan Jambatan Bintulu-Jepak di Kuala Sungai Kemena.
 ??  ?? TAHNIAH: Athabarani (dua kanan) menyampaik­an anugerah kepada seorang pelatih sambil disaksikan Ismawi (kanan) serta ibu bapa pelatih.
TAHNIAH: Athabarani (dua kanan) menyampaik­an anugerah kepada seorang pelatih sambil disaksikan Ismawi (kanan) serta ibu bapa pelatih.
 ??  ?? MERIAH: Kelihatan tetamu jemputan bersama ahli SKB beramah mesra dan bergambar untuk kenangan kelmarin.
MERIAH: Kelihatan tetamu jemputan bersama ahli SKB beramah mesra dan bergambar untuk kenangan kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia